راجب ورزش کراس فیت بیشتر بخوانید

داینامیک فیت تخصصی ترین مرجع ورزش crossfit در ایران

تمرینات کراس فیت در خانه
قهرمان مسابقات کراس فیت
تجهیز باشگاه کراس فیت
کراس فیت کودکان
کراس فیت یا بدنسازی
لاغری با کراس فیت
تعریف جامع کراس فیت
کراس فیت

ورزش کراس فیت چیست :

کراس فیت ورزشی هست که امروزه بشدت در تمام کشور های دنیا اثر گزاشته بنظر شما علت این اثر گزاری چیست ؟

شما خواننده ی عزیز پس از اتمام این متن قادر خواهید بود به راحتی راجب کراس فیت صحبت کنید نظر بدهید و حتی انتخاب کنید این ورزش را انجام دهید یا ندهید !

این ورزش یک ورزش شکل گرفته شده از رشته های ورزشی ژیمناستیک، دو میدانی و وزنه برداری است .

این ورزش مبتنی بر این اصل بنا شد که انجام تمرینات داخل باشگاه بایستی در زندگی ما کاربرد داشته باشند .

این ورزش در سال ۲۰۰۰ توسط گلسمن در آمریکا خلق شد و به سرعت در تمام جهان گسترش یافت .

امروزه این ورزش یکی از بهترین گزینه ها برای ورزش همگانی عمده ی کشور های جهان است .

علت محبوبیت کراس فیت تمرکز همه جانبه بر رشد همه ی فاکتور های آمادگی جسمانی، توان اجرای این ورزش برای تمام سنین و بدون مطرح بودن جنسیت است . کراس فیت

همه چیز راجب ورزش کراس فیت را بدانید :

از اینجا شروع کنیم که این ورزش جزو معدود ورزش های جهان است که بر پنج فاکتور اصلی آمادگی جسمانی (قدرت،سرعت،انعطاف،استقامت و هماهنگی) اثر مستقیم میگزارد .

و این نکته یکی از مهم ترین خاصیت های ورزش کراس فیت است .

این ورزش تاکید دارد که ما بایستی پیوسته از مهارت های خود در زندگی استفاده کنیم .

این ورزش مانند ورزش های توپی و راکتی نیست که فقط در محل های خاصی و با ابزار های خاصی قابل استفاده باشد، کراس فیت در همه جا قابل استفاده است!

روح این ورزش اعتقاد دارد که ما بایستی آمادگی جسمانی را به عمق سلول های خودمان ببریم و همیشه آماده ی هر اتفاق و مراقبت از خودمان باشیم .

شاید بنظرتان عجیب باشد ولی این یک مسئله ی کاملا عادی در باشگاه های این ورزش است:

ما در کراس فیت، هرگز از قبل برنامه ی از پیش تعیین شده برای تمرینات خود نداریم! و همه چیز را به تمرین روز و مربی خود میسپاریم .

این ورزش از تلفیق چهار ورزش مادر توسط گلسمن ابداع شد؛ بدنسازی، ژیمناستیک، دو میدانی و پلومیتریک.

منظور ما از بدنسازی همان وزنه برداری نیز میتواند باشد .

برخلاف ورزش بدنسازی که ما برای تمرینات به برنامه بدنسازی نیاز داریم؛ در این ورزش ما بر روی عضله ای فوکوس نمیکنیم و بدن خود را بصورتی همه جانبه مورد تقویت قرار میدهیم .

اگر ویدیوی زیر را ببینید به درک و فهم خوبی از ورزش کراس فیت پی میبرید .

تمرینات ورزش کراس فیت چگونه هستند و ما خود را برای چه چیزی آماده کنیم ؟!

در این ورزش،به تمرینات WOD میگویند (واد) WOD مخفف جمله ی کوتاه Work Of Day میباشد به معنای؛ تمرین روز . WOD ها زنجیره ای از تمرین های مختلف هستند ؛ و دارای اسم هستند ! بطور مثال WOD MURPH (واد مورف) شامل این تمرینات است :

  1. ۱۶۰۰ متر دویدن
  2. ۱۰۰ بار pull-ups(بارفیکس)
  3. ۲۰۰ بار push-up(شنا رفتن بر زمین)
  4. ۱۶۰۰ متر دویدن

شما پس از انجام این تمرینات رکورد خود را ثبت میکنید و نتیجه ی خود را طبق جدول نتایج تحلیل میکنید . مبتدی : ۶۳ الی ۷۱ دقیقه متوسط : ۴۷ الی ۵۸ دقیقه حرفه ای : ۳۶ الی ۴۱ دقیقه استادی : ۲۸ الی ۳۳ دقیقه

  • نکته:هرگز لازم نیست یک ضرب و پشت سر هم تمام تمرینات را انجام دهید !
  • نکته :تمرینات این ورزش را پیچیده نکنید کمی دقت کنید بسیار سادست .

تمرینات کراس فیت ورزش کراس فیت

ورزش کراس فیت دارای چه حرکاتی است و ما به چه لوازمی احتیاج داریم ؟!

حرکات این ورزش پایه ترین حرکات ورزشی دنیا هستند و بشدت کاربردی هستند .

ابزار ها و لوازم ورزش کراس فیت هم به شکلی از ابتدایی ترین موارد ساخته شده اند و بطور کلی کراس فیت زنجیره ای از تولید مهارت های کاربردی است که بر مبنای علم روز شکل میگیرد همچنین لوازم کراس فیت نودگانی هستند که پیوسته در حال تکامل و افزایش هستند .

آموزش حرکات کراس فیت طراحی حرکات ورزش کراس فیت بر این مبنا استوار شده است که تمام حرکات سازگار با بدن انسان ها و دور از آسیب باشند و پیوسته فاکتور های اصلی آمادگی جسمانی را تقویت نمایند . کراس فیت چیست ؟

آیا کراس فیت برای بانوان دردسر ایجاد میکند ؟

چه علتی دارد که ما فکر کنیم چنین ورزشی میتواند برای بانوان مضر باشد ؟

در کشور ما این ورزش ابتدا توسط بانوان پذیرفته شد و سپس آقایان در آن گام نهادند .

ورزش کراس فیت با تمام بدن ها سازگار است و شما نباید ترس و یا واهمه ای از انجام این ورزش داشته باشید .

این ورزش بدین علت برای خانم ها مناسب است ؛ که ذات اجتماعی و گروهی بودن دارد و برای روحیه ی بانوان بسیار مهم است .

فرم دهی عالی دارد و در رشد عضلات و لاغری اثری گزاری بینهایت خوبی دارد که در این باره بیشتر توضیح خواهیم داد .

برخی از بانوان عقیده دارند که بدنسازی و یا کراس فیت میتواند باعث زمخت کردن عضلات آن ها گردد و ممکن است تمرین های سنگین باعث شود ظرافت های خود را از دست دهند !

ما این گونه موارد را کذب میشماریم و عقیده ای به آن نداریم .

اساتید دانشگاه های علوم ورزشی در جهان بار ها تاکیید کرده اند که فیزیولوژی بدن زنان با مردان متفاوت است و زنان به خاطر ترشح کمتر هورمون تسترون قادر به هجم گیری در عضلات خود به اندازه ی مردان نیستند .

و عکس های زنان درشت اندام غالبا به خاطر تریق هورمون ها میباشد نه ورزش بدنسازی و یا ورزش های دیگر . کراس فیت بانوان

نقش ورزش کراسفیت و لاغری :

آیا این ورزش بر لاغری اثر گزار است ؟ آیا میتواند چربی بسوزاند و موجب لاغر شدن شما شود ؟ محققان دانشگاه سانتاکروز طی آزمایشی دریافتند ورزش کراس فیت جزو ورزش های با کالری سوزی بالا میباشد و بر فرم دهی بسیار موثر است .

شرکت کنندگانی که بصورت تصادفی در این برنامه حضور داشتند قسم میخوردند کراس فیت باعث لاغری آن ها شده است .

این ورزش به خاطر داشتن فعالت های هوازی با شدت متوسط و تحرک در همه ی عضلات بدن باعث لاغری و چربی سوزی میشود .

موازی با این فعالیت ها ، فعالیت های قدرتی باعث فرم گیری و زیبایی اندام میشود . کراس فیت

لوازم ورزش کراس فیت :

همانطور که خودتان تا اینجا کار متوجه شدید این ورزش را میتوان با حداقل لوازمی انجام داد و از آن نتیجه گرفت .

در این ورزش سازه ها بسیار مهم هستند البته اگر قصد دارید حرفه ای به تمرین بپردازید .

ناگفته نماند تمرینات این ورزش در خانه نیز کار آمد و مناسب هستند و کاملا قابل اجرا میباشند .

لوازم های این ورزش؛ شکل و ظاهر مشخصی از نظر ساختاری ندارند از بند تی آر ایکس گرفته تا انواع ؛ بوسو بال ها ، جامپ باکس، فوم رولر،دار حلقه و پگ برد همگی از تجیزات و وسایل این ورزش هستند . ورزش کراس فیت چیست ؟

نتیجه گیری :

کراس فیت به عنوان یک رشته ی همه فن حریف از سه رشته ی مادر و المپیکی مشتق شده است تا ورزشی جامع باشد، برای عموم اجتماع مردم .

در این ورزش ملاک ها و معیار ها فقط تمایل برای کسب زیبایی اندام و سلامتی میباشد و هیچ فاکتور دیگری از قبیل : سن، جنس، سابقه تمرینی و غیره ملاک های ورود شما به این رشته ی ورزشی نیستند .

امید واریم از این خواندن این مقاله لذت برده باشید .

وب سایت جهانی

پاسخ های صریح و کوتاه به سوالات متداول :

ورزش کراس فیت چیست ؟

ورزش کراس فیت یک ورزش عامه پسند است که با هدف تقویت تمام فاکتور های آمادگی جسمانی؛(قدرت،استقامت،چابکی،سرعت و انعطاف) توسط گلسمن با تلفیق سه رشته ی المپیکی ژیمناستیک، وزنه برداری و دومیدانی در سال ۲۰۰۰ در کشور آمریکا ابداع شد.

فسلفه ی ورزش کراس فیت بر کاربرد دائمی ورزش در زندگی واقعی و روزمره بنا شده است . در جهان این ورزش به عنوان یک ورزش میان رشته ای که سریع ترین راه را برای رسیدن به سلامتی عمومی بدن دارد، شناخته میشود .

تاثیر ورزش کراس فیت بر لاغری چقدر است ؟

با توجه به اینکه لاغر شدن همیشه در گروی تغذیه ی مناسب و ورزش هوازی(مداوم) است، ورزش کراس فیت از مناسب ترین انتخاب ها میتواند باشد . زیرا در این ورزش بدن شدیدا درگیر فعالیت های چربی سوز به صورت موضعی و عمومی میگردد و درنهایت منجرب لاغری و کاهش وزن میگردد.

ورزش کراس فیت بهتر است یا بدنسازی ؟

انتخاب بین این دو ورزش صد در صد به نیاز شخص بستگی دارد . در ورزش کراس فیت؛ عضلات به شکلی عمیق درگیر میشوند و فاکتور های اصلی سلامتی تحت پوشش قرار میگرند درنتیجه زیبایی اندام دیر تر رخ داده ولی ماندگار تر خواهد بود . در بدنسازی تاکئید بر عضلات سطحی بسیار بیشتر است و عمده ی تمرکز بر فاکتور قدرت میباشد بنابر این به ندرت فاکتور های اصلی سلامتی(انعطاف و استقامت قلبی عروقی) در شخص تقویت میگردد و شخص ورزشکار سریع تر میتواند به هدف زیبایی اندام دست یابد .

تمرینات و حرکات ورزش کراس فیت

تمرینات ورزش کراس فیت (WOD) نامیده میشوند و به ترکیب زنجیره ای از چند حرکت کراس فیت اطلاق میگردد .

تمرینات این ورزش با لوازم ورزش کراس فیت و یا با سازه های کراس فیت انجام میگیرد .

هرچند که بدون ابزار هم به راحتی در منزل و یا محل کار قابل اجرا هستند چرا که این ورزش محدود به مکان نیست ! WOD مخفف جمله ی Workout of the day می باشد به معنای تمرین روز . هیچ کس به جز مربی از تمرین روز خبر نخواهد داشت و این جزئی از فرهنگ این ورزش میباشد .

اثر ورزش کراس فیت بر بانوان

بانوان همیشه به دنبال ورزش هایی بوده اند که بر ظرافت و اندام سازی مناسب تاکیید داشته باشد .

این ورزش با بهره گیری از ورزش های وزنه برداری و ژیمناستیک توانسته است حد اعتدالی برای ورزش بانوان ایجاد نماید .

به طوری که هم ظرافت مورد توجه قرار گیرد و هم فرم گیری بدرستی القا شود .

این ورزش به خاطر تکامل عمیقی که داشته است، از سازگاری فوق العاده با بدن انسان قرار دارد بنابراین انجام حرکات همیشه توام با امنیت و اصول همراه است .