مقالات ورزشی

تمرینات تی آر ایکس

تمرینات تی آر ایکس

نگاهی جامع به تمرینات تی آر ایکس بر اساس یک داستان واقعی !

هیچ موقع سمت ورزش کردن نرو!

وای! من که دیگه خسته شده بودم از هرچی ورزش و ورزشکاره، داشتم خودم را قانع می‌کردم که واقعا هیچوقت با ورزش کردن لاغر نمیشم و فقط باید رژیم بگیرم؛ به نظرتون کار درستی را میخواستم انجام بدم؟

شاید آره!

خب احتمالا بگید که: نه تو اشتباه می‌کردی که ورزش را رها کردی و باید ورزش کنی تا لاغر بشی.
من از شما یک سوال میپرسم، چرا باید این همه ورزش سخت و طاقت فرسا که هیچ علاقه‌ای هم بهشون نداریم را انجام بدیم؟

من که به شخصه با زور خانوادم به باشگاه و رشته‌های ورزشی مختلف می‌رفتم؛ ولی واقعا علاقه‌ای به ورزش نداشتم، خب باید چیکار می‌کردم؟ آدم تنبلی هم نبودم ولی خودتون هم بهتر از هرکسی می‌دونید که وقتی شخصی علاقه‌ای به ورزش کردن نداشته باشه، حتما یک جاهایی را از زیر کار در میره و آخر ماه هم وقتی به شکم و پهلوهایش نگاه میکنه میبینه که هیچ تغییری نکرده.
من هرشب ساعت ۱۰ باید به باشگاه می‌رفتم و همین مورد باعث عذاب هر شب من شده بود، فقط دعا می‌کردم که یک اتفاقی بیفته و لازم نباشه من اون شب را به باشگاه برم.
داخل باشگاه که می‌رفتم خیلی از ورزشکاران بدنسازی حرفه‌ای را میدیدم که واقعا وزنه‌های بسیار سنگینی را بلند می‌کردند یا تمرینات ورزش تی آر ایکس، بدنسازی و… را به صورت حرفه‌ای انجام میدادند و عاشق اومدن به باشگاه بودند، ولی همیشه به خودم می‌گفتم که چرا من نمیتونم مثل این افراد به تمرینات ورزشی علاقه‌ای داشته باشم؟
مربی خسته من :

به هرحال تصمیم گرفتم که این موضوع را به یک مربی تربیت بدنی حرفه‌ای که یکی از دوستان صمیمی خودم هم بود بگم تا شاید بتونم مشکلم را حل کنم؛ خسته شده بودم از زمان‌هایی که به بدن خودم نگاه می‌کردم و حسرت این را می‌خوردم که چرا من هم مثل بقیه همسن‌های خودم نمیتوانم بدن زیبایی را داشته باشم؟

باید چیکار کنم؟ با رژیم گرفتن هم که نتونستم به خوبی لاغر بشم.
با دوستم صحبت کردم، فکر میکردم اون هم میخواد فقط کمی انرژی و انگیزه برای ورزش کردن به من بده، ولی نه!!! صبر کنید…
اون یک پیشنهاد جالب به من داد، که همیشه هم جلوی چشمانم بود ولی هیچوقت امتحانش هم نکرده بودم؛ به من پیشنهاد داد که تمرینات ورزش تی ار ایکس را امتحان کنم، چون یک ورزش درحال پیشرفت بود و گفت که آینده خوبی داره و سریع‌تر از روش‌های دیگه میتونه من را به خواسته‌‌های خودم از نظر جسمی برسونه؛ حتی به من گفت که این ورزش را نظامیان نیروی دریایی آمریکایی هم انجام میدن و از نظر جسمی میتونه بدن سربازان را آماده و ورزیده‌تر از قبل کنه.
بعد از صحبت کردن با دوستم، برای رفتن به باشگاه کمی انرژی بیشتری گرفته بودم، چون هرچه سریع‌تر می‌خواستم تمرینات ورزش تی آر ایکس را انجام بدم و ببینم که واقعا این ورزش چه قدر میتونه به من کمک کنه؟ اصلا میتونم جوری باهاش ارتباطی برقرار کنم که مثل ورزش‌های دیگه از اون خسته نشم؟!

نه تمرینات ورزش تی آر ایکس هم نشد!

طبق روال همیشه ساعت ۱۰ شب به باشگاه رفتم، ولی ایندفعه از شدت خوشحال بودنم مستقیم به سراغ تی آر ایکس حمله ور شدم تا تمریناتی را با اون انجام بدم.
به ظاهر که خیلی ساده بود دو عدد طناب از یک میله آویزون بودند که باید با این وسیله یکسری تمریناتی که مربوط با بند تی آر ایکس بود را انجام میدادم.
خب سعی کردم با طناب‌ها کمی ورزش کنم ولی واقعا نمیدونستم که باید با اون‌ها چیکار کنم؟ به نظرتون میشد با این دو طناب لاغر هم شد؟!

فقط داخل اینترنت یک عکس دیده بودم که بعضی از افراد دست‌هایشان را به طناب تی ار ایکس میگرند و یکسری تمرینات را انجام میدن؛ به هرحال من نتونستم کاری با طناب‌ های تی آر ایکس کنم و طبق روال همیشه شروع به ورزش‌های دیگه‌ای کردم که علاقه‌ای به اون‌ها نداشتم.

تمرینات ورزش تی آر ایکس بهترین بودند ولی….

میدونستم تمریناتی که میتونم با طناب TRX انجام بدم خیلی بهتر از تمرینات سنگین ورزش‌های دیگه مثل بدنسازی هست و چیزی هم به جز دو عدد طناب نداره و حتی میشه داخل خانه با یک میله‌ای که به اون پشت دری هم میگن این ورزش را انجام داد، برعکس ورزش بدنسازی که باید کلی هزینه برای مربی شخصی و لوازماتش داد ورزش تی آر ایکس هزینه زیادی نداشت، ولی مشکل اینجا بود که چیزی از تمریناتش نمیدونستم و یک فرد مبتدی بودم.
بعد از باشگاه، دوستم (همون مربی تربیت بدنی) که با اون درباره مشکلاتم حرف زده بودم به من زنگ زد و میخواست بدونه که تمرینات ورزش تی آر ایکس را انجام دادم یا نه؟

من هم بهش گفتم که هیچ چیزی از روش کار کردن با طناب‌های TRX را بلد نیستم و به همین خاطر نتونستم تمرین خاصی را انجام بدم.

شبی که تمرینات ورزش تی آر ایکس دنیای من شد :

خلاصه قرار شد که فردا شب به باشگاه بیاد و به من اطلاعات کافی را درباره ورزش تی آر ایکس بده؛ صبح که از خواب بیدار شدم انرژی زیادی هم نداشتم و طبق روال همیشه منتظر موندم تا ساعت ۱۰ شب بشه و به باشگاه برم.
دوستم را داخل باشگاه دیدم و نشستیم رای صندلی تا باهم درباره تی آر ایکس صحبت کنیم، اطلاعات خیلی جالبی از ورزش تی آر ایکس به من داد که من را واقعا هیجان زده کرده بود و می‌خواستم که از اون شب به بعد فقط تمرینات این ورزش را انجام بدم.
اون به من گفت که: این ورزش را یک فرمانده نیروی دریایی آمریکایی، زمانی که متوجه شد داخل کشتی نمیشه به خوبی ورزش‌های مختلفی را برای تقویت عضلات و ماهیچه‌های سربازان انجام داد اختراعش کرد.
با تمرینات ورزشی تی آر ایکس میشه با وزن خودت تمرینات آمادگی جسمانی را بدون خطر انجام بدی و باعث بالا رفتن استقامت، تعادل، سرعت، قدرت بدنی و انعطاف پذیری بدن خودت هم بشی.
در ضمن به دلیل این که در هنگام انجام دادن تمرینات ورزش تی آر ایکس، وضعیت بدن در مقابله با جاذبه زمین قرار می‌گیره هر تمرینی را که با این طناب‌ها انجام بدی تمامی اعضای بدنت هم درگیر میشن و باعث بالا رفتن قدرت بدنیت میشه.
به دوستم گفتم: من وزن سنگینی دارم و خیلی مبتدی هستم، چه جوری میتونم با این طناب‌ها تمرینات تی آر ایکس را انجام بدم؟ ضرری برای من نداره؟
جواب داد: طناب های تی آر ایکس دقیقا طناب‌های چترهای پرواز هستند و تحمل وزنی بین ۲۰۰ الی ۶۰۰ کیلوگرم را دارند و در ضمن چون مبتدی هستی من کنارت هستم تا بدون هیچ خطری این ورزش را انجام بدی.
راستی در ایران خیلی از افراد جدیدا دارن وارد این ورزش میشن و اگه میخوای عقب نمونی و تا چند وقت دیگه یک فرد حرفه‌ای در تی آر ایکس بشی حتما از الان شروع کن به یادگیری حرفه‌ای TRX، چون به غیر از تناسب اندام می‌تونی یک فرد حرفه‌ای در این زمینه بشی و برای افرادی که مثل خودت که تازه میخوان وارد این زمینه بشن آموزش بدی و کسب در آمد کنی.
بریم به سمت تمرینات ورزش تی آر ایکس
بعد از کلی صحبت، دوستم گفت: بریم باهم تمرینات را انجام بدیم و نه عدد از مهمترین تمرینات لاغری تی آر ایکس را بهت آموزش بدم.
من هم با ذوق و اشتیاقی که داشتم گفتم: بزن بریم
خب رفتیم سراغ تمرینات تی آر ایکس و دوستم اولین تمرین را با شنا آغاز کرد .
تمرین شنا با TRX :

تمرینات تی آر ایکس شنا

شنا با تی آر ایکس زیاد سخت نبود، فقط کافی بود پاهای خودم را بر روی تسمه‌های تی آر ایکس آویزون کنم، اون هم جوری که کف پاهام به سمت سقف باشه و با دستانم بدنم را به سمت بالا و پایین ببرم.
پرس ساعتی:

تمرینات تی آر ایکس
تمرین دومی که با دوستم انجام دادیم پرس ساعتی بود! با پرس سینه فرق داشت و جالب‌تر هم بود.

در کل تمرینات تی آر ایکس جذابیت بازی گونه ی خاص خودشو داره .

این تمرین به این صورت بود که باید بدنم را خم میکردم، طوری که روی دسته‌ها آویزون بشم و کمرم بین دستانم قرار بگیره؛ از ناجیه آرنج هم دستانم خم باشه.
حالا باید بازو دست چپم را باز می‌کردم و می‌بستم؛ همین کار را برای بازوی دست راستم هم انجام دادم و واقعا تمرین سختی بود!

اسکات بر روی یک پا:

تمرینات تی آر ایکس
تمرین تی آر ایکس بعدی جوری بود باید در حالت ایستاده دسته‌ها را می‌گرفتم و کمی به سمت عقب خم می‌شدم؛ یکی از پاهایم را کمی به سمت بالا میاوردم و با پای دیگر خم میشدم تا رو به جلو برم؛ طوری که بدنم بین یکی از پاها و دستانم آویزون می‌ماند.
دوستم به من گفت که این حرکت میتونه صدها کالری از بدنم را بسوزونه.
پارویی پایین:

تمرینات تی آر ایکس زیر بغل
این تمرین را خیلی دوست داشتم چون عضله زیر بغل،بازو، کمر و شانه را تقویت می‌کرد؛ تمرین به این شکل بود که باید در حالت ایستاده دسته‌های طناب را میگرفتم و از ناحیه کمر جوری که بدن از سمت دست و دسته‌های طنابی که گرفتم آویزون بشه به سمت عقب میرفتم؛ دستان هم باید کاملا صاف باشه تا توسط عضلات دست، خودم را به سمت جلو حرکت میدادم و همین کار را چندبار تکرار میکردم.
Lunge یا خیز برداشتن:

تمرینات تی آر ایکس
حرکت آسونی به نظر می‌رسید ولی دست کم گرفته بودمش، اول باید پای چپم را داخل دسته‌ طناب قرار میدادم و بعد پای راستم را خم میکردم؛ باید سعی می‌کردم پای راستم را صاف کنم و به سمت بالا خیز برمیداشتم و زانوی چپم را تا لگن پای راستم بالا میاوردم. حرکت راحتی نبود….
Side-plank tap:

تمرینات تی آر ایکس پهلو
این حرکت واقعا برای منی که وزن سنگینی را داشتم بسیار سخت بود و تعداد کمی را تونستم برم، به این صورت بود که باید به سمت چپ دراز می‌کشیدم و پاهایم را داخل دسته‌های طناب می‌کردم طوری که فقط باسن و آرنج دستم بر روی زمین باشه، بعد باید باسنم را از زمین بلند می‌کردم و خودم را بر روی آرنج دستم نگه می‌داشتم و بعد از چند ثانیه دوباره به حالت قبل برمی‌گشتم.
پرس Tricep :

تمرینات تی آر ایکس پشت بازو
وای! این حرکت واقعا برای من سخت بود ولی با کمک دوستم انجامش دادم، حرکت به این شکل بود که باید کمی به سمت جلو خم میشدم و ساعدم را به سمت سر میاوردم؛ بعد کم کم به سمت عقب میرفتم تا بازوهام به صورت کامل صاف بشه؛ چند بار این حرکت را تکرار کردم و بعد از چند دقیقه تپش قلب بالایی داشتم
حرکت ران حلزونی:

تمرینات تی آر ایکس
باز هم از اون حرکت های سخت! فکر کنم دوستم میخواد من را از همان روز اول با این تمرین‌ها لاغر کنه! این حرکت هم به این شکل بود که باید دراز می‌کشدم و کف پاهایم را نیز بر روی دسته‌های طناب قرار میدادم و پاها را هم کمی به سمت بالا خم می‌کردم؛ بعد باید سعی می‌کردم که پاها را به سمت خودم خم می‌کردم و تا جایی که می‌تونستم در اون حالت خودم را نگه می‌داشتم، واقعا حرکت خوبی برای عضله سازی پا و باسن بود.

اسکات و پرواز:

تمرینات تی آر ایکس حرکت t
در این تمرین ورزشی تی آر ایکس باید بر روی دو زانوی خودم به سمت عقب خم می‌شدم و دسته‌های طناب را هم می‌گرفتم تا وزن خودم را بر روی طناب بندازم؛ بعد باید سعی میکردم که بر روی پاهای خودم به سمت جلو وایستم و همانطور که بالا میرم دستان خودم را هم از هم باز کنم.

بعد از انجام دادن تمرینات ورزش تی آر ایکس وقت چیه؟

بعد از این تمرینات سخت واقعا عرق زیادی کرده بودم و فکرش هم نمی‌کردم که همین دو عدد طناب اینقدر میتونه به عضلات بدن فشار بیاره و اون‌ها را تقویت کنه. تی آر ایکس دقیقا همون ورزش مورد علاقه من بود که میتونستم آینده خودم را با اون بسازم و حتی داخل خانه هم آن را داشته باشم.
تصمیم گرفتم که طناب TRX را خریداری کنم و داخل خانه با اون کلی ورزش انجام بدم تا دیگه لازم نباشه حتما برای ورزش کردن به باشگاه برم.
به دوستم پیشنهاد خرید تی آر ایکس را دادم و اون هم به من گفت که TRX یک ورزش گروهی به حساب میاد و از اونجایی که همه آدم‌ها یک ذات اجتماعی دارند، خیلی بهتره که این ورزش را به صورت گروهی در مکان های مخصوص خودش انجام بدم.
البته این مورد هم گفت که اگه وقت باشگاه را نداشتم میتوانم با خرید طناب تی آر ایکس تمریناتش را داخل خانه انجام بدم.
از دوستم بابت کمک و پیشنهاد ورزشی خیلی عالی که به من کرده بود تشکر کردم و همون شب هم یک طناب TRX به همراه ساک و پشت دری مخصوص خودش هم خریدم و به در اتاقم وصل کردم.
بعد از چند ماه که داخل خانه یا باشگاه با دوستانم ورزش تی آر ایکس را انجام میدادیم واقعا حس کردم که به سرعت دارم لاغر میشم و عضلات قوی در قسمت بازو، شکم و پاهای خودم می‌سازم.
امیدوار هستم از این داستان من به خوبی استفاده کرده باشید و شما هم تمرینات ورزش تی آر ایکس را برای تقویت عضلات بدنتون انجام بدید.

یک داستان واقعی از اعضای وب سایت داینامیک فیت .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *