بدنسازی, کراس فیت, مقالات ورزشی

کراس فیت یا بدنسازی؟

کراس فیت یا بدنسازی؟

 

کراس فیت یا بدنسازی ؟کدام بهتر است؟

انتخاب بین کراس فیت‌ یا بدن‌سازی شاید همان چیزی باشد که ذهن شما را مشغول کرده است .

خیلی از افراد به دنبال یک ورزش هیجان انگیز مثل کراس فیت میگردند تا حسابی کیف کنند و از طرفی هم واقعا از زیبایی و هجم خشک بدنسازی خوششان می آید .

ورزش کراس فیت بصورت گروهی است و لذت زیادی درون خودش دارد و آمادگی بدن را بصورت کلی بالا میبرد ولی بدنسازی یکنواخت و روتین است منتها با سرعت بیشتری به زیبایی منتهی میشود .

و البته که در بدنسازی ممکن است شخص ورزشکار از تقویت بقیه ی فاکتور ها غافل شود !

ما اینجا هستیم تا در این انتخاب شما را راهنمایی کنیم .

آیا کراس فیت همان بدن‌سازی است یا با هم متفاوتند؟

اگر متفاوت هستند کدام بهتر است؟

کراس فیت با بدن‌سازی تفاوت دارد؛ تمرینات این دو ورزش و اهدافی که این دو رشته دنبال می‌کنند متفاوت است.

کراس‌فیت طرفداران بیشتری دارد و یک ورزش هیجان‌انگیز است ؛ شاید اگر رای گیری وجود داشته باشد تا مردم بین کراس فیت یا بدنسازی انتخاب کنند احتمالا آمار کراس فیت بالاتر باشد .

کراس فیت یک ورزش ترکیبی است که از تمرینات مقاومتی  تمرینات سرعتی، وزنه برداری به شیوه قدرتی، پلایومتریک انفجاری، تمرینات با وزن بدن؛ تمرین های استقامتی و ژیمناستیک است .

هدف کراس فیت، تمرین دادن اجزای اصلی تناسب اندام و آمادگی جسمانی است .

در ورزش کراس فیت ، تقویت قلب و عروق ، استحکام عضلات ، انعطاف ، تعادل ، سرعت ، چالاکی ، هماهنگی و دقت مد نظر است.

کراس فیت در هفته نیازمند ۳الی ۵ روز تمرین است.

ورزش کراس فیت را کامل مطالعه کنید .

در کراس فیت، ورزش‌ها شدید و کوتاه بوده و در حدود ۵ الی ۱۵ دقیقه طول می‌کشند ولی بدن‌سازی ورزشی است برای ساختن عضله و زیبایی اندام که با کراس فیت تفاوت‌هایی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه ی کراس فیت :

کراس فیت یک رشته ورزشی است و تنها ۱۹سال سابقه دارد ؛ این ورزش در سال ۲۰۰۰میلادی تاسیس شد .

افتتاح این ورزش از سالها قبل توسط گلسمن انجام شده بود .

گلسمن یک نوجوان ژیمناستیک کار بود که قصد داشت قوی‌تر باشد . وی از طریق کار با دمبل و وزنه توانسته بود از دیگر ژیمناستیک کارها پیش بیفتد. او به غیر از ژیمناستیک ، دوچرخه سواری هم می‌کرد .

و دوستان او نمی‌توانستند حرکات آکروباتیک را مثل خودش در ژیمناستیک را انجام دهند .

گلسمن در سال ۱۹۹۵ باشگاهی در کالیفرنیا تاسیس کرد و شروع به کار کرد . با تاسیس این باشگاه، ورزش کراس فیت نیز تاسیس شد .

در سال‌های بعد شعبه‌های دیگر این ورزش در جاهای دیگر تاسیس شد. در سال ۲۰۱۲ که تنها ۱۰ سال از سابقه ورزش کراس فیت می‌گذشت در حدود ۳۴۰۰ شعبه از ورزش کراس فیت در سراسر جهان کار می‌کردند .

کراس فیت در مفهوم ایجاد آمادگی جسمانی در همه زمینه‌ها است .

تمرینات کراس فیت به شکل کلی برای ارتقا دادن ۱۰ ویژگی فیزیکی از جمله استقامت قلبی و عروقی ، تنفس ، استقامت ، قدرت ، انعطاف‌پذیر بودن ، تعادل ، چابکی ، تناسب اندام و تمرکز انجام می‌شود .

تحقیقات کراس فیت کارها به این نتیجه رسید که آنها با ترکیب کردن فعالیت‌های ورزشی مانند ژیمناستیک و دیگر ورزش‌ها می‌توانند ۱۰ویژگی مورد نظر را به دست آورند .

در این ورزش، پایین تنه و بالا تنه هر دو درگیر هستند. این ویژگی سبب می‌شود سوخت و ساز بدن افزایش یافته و چربی سوزی فرد بالا برود .

برنامه‌های کراس فیت به طور روزانه در حال تغییر بوده و بدن را به یک نوع تمرین عادت نمی‌دهد .

مقایسه کراس فیت با بدن‌سازی :

برای اینکه مطمئن شوید انتخاب شما کراس فیت یا بدن‌سازی است با این مقایسه همراه شوید .

کراس فیت یک رشته ورزشی جدید و در حال رشد است . این ورزش از نوع ورزش‌های فانکشنال محسوب می‌شود .

برخی گمان می‌کنند کراس فیت یا بدن‌سازی یکی هستند . این در حالی است که بدن‌سازی یک ورزش سرد است و هیجانی ندارد ، در حالی که کراس فیت ورزشی گروهی است که بسیار انرژی بخش است .

کراس‌فیت یا بدن‌سازی ؟

کراس فیت و بدن‌سازی شباهت‌ها و اشتراکاتی دارند. در مقابل آن، این ورزش‌ها تفاوت هایی نیز با هم دارند .

در بدن‌سازی و کراس‌فیت، هر دو بلند کردن وزنه وجود دارد .

بالا و پایین آوردن وزنه و تکرار آن و انجام تمرینات به صورت چندین بار در هفته از مواردی است که در هر دو ورزش کراس فیت یا بدنسازیبدن‌سازی و کراس‌فیت دیده می‌شود .

برای اینکه بدانید کراس فیت یا بدن‌سازی کدام بهتر است باید تفاوت‌ها را بدانید .

کراس‌فیت و بدن‌سازی تفاوت‌های زیادی دارند. این دو ورزش دو رشته مجزا هستند اما می‌توانند با هم مرتبط باشند.

برای مثال اگر شما رشته بدن‌سازی کار می‌کنید می‌توانید برای پیشرفت کردن، کراس‌فیت هم کار کنید. اگر هم به دنبال این هستید که یک رشته ورزشی را از پایه کار کنید می‌توانید کراس فیت را انتخاب کنید. این ورزش پر هیجان به دلیل تمرینات فانکشنال، مزایای بسیاری دارد. کراس فیت یک ورزش مناسب است زیرا نیاز به دارو و مکمل ندارد .

بدن‌سازی به ظاهر و زیبایی بدن اهمیت بسیار زیادی می‌دهد . هدف بدن‌سازها افزایش عضله و زیبا و قوی کردن ظاهر جسم و فیزیک بدن است . در واقع می‌توان گفت ، می‌خواهند خوش هیکل باشند اما در کراس‌فیت هدف از ورزش ساختن یک بدن و فیزیک زیبا نیست .

هدف از ورزش کراس فیت، افزایش ظرفیت بدن برای قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف است .

کراس فیت را می‌توان تمرین به دست آوردن آمادگی جسمی دانست . در کراس فیت تمام بدن درگیر می‌شود و مجموعه‌ای از حرکات و تمرین‌های استقامتی ، ژیمناستیکی ، هوازی ؛ مقاومتی و تمرین با وزنه را شامل می شود .

در هر تمرین بدن‌سازی، ممکن است یک یا چند عضله درگیر شوند و فشار بر یک عضله وارد شود اما در کراس‌فیت فشار بر تمامی بدن اعمال خواهد شد .

در باشگاه‌های کراس فیت ، دستگاه بدن‌سازی و هوازی وجود ندارد . در کراس فیت ، تجهیزاتی مثل بتل روپ ، کتل بل ، کیسه‌های شن ، توپ آهنی ، جعبه‌های پلایومتریک استفاده می‌شود در حالی که این دستگاه‌ها در باشگاه‌های بدن‌سازی وجود ندارد .

ابزار های کراس فیت را بهتر بشناسید .

کراس فیت چه مزایایی دارد ؟

دانستن مزایای کراس‌فیت سبب می‌شود که راحت تر بتوانید کراس فیت یا بدن‌سازی را انتخاب کنید .

کراس‌ فیت را تمام ورزشکاران حرفه‌ای می‌توانند دنبال کنند . افرادی هم که مبتدی هستند و می‌خواهند یکی رشته ورزشی را دنبال کنند می‌توانند کراس فیت را شروع کنند .

اما بدن‌سازی یک رشته‌ای است که اگر به آن علاقه نداشته باشید آن را رها خواهید کرد . بدن‌سازی یک ورزش بی روح و بی هیجان است . تنها افرادی قادرند آن را به طور حرفه‌ای دنبال کنند که واقعا عاشق آن باشند .

کراس‌فیت ورزشی است که با انجام آن ، سرعت، قدرت ، انعطاف پذیری و استقامت بدن افزایش پیدا می‌کند . کمتر ورزشی می‌تواند تمام این فاکتورها را داشته باشد .

تنوع در ورزش کراس فیت ، زیاد است . تمرینات مختلف در کراس‌فیت سبب می‌شود ورزشکاران این رشته هر روز ، با چالشی جدید رو در رو شوند . تنوع در تمرینات این ورزش ، هیجان آن را بیشتر می کند .

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در ورزش کراس فیت ، مزیت محسوب شود این است که این ورزش نسبت به بدن سازی از احتمال صدمه و آسیب‌دیدگی کمتری برخوردار است .

در ورزش کراس‌فیت، به دلیل وجود تمرینات فانکشنال ، چربی بیشتری سوزانده می‌شود و عضلات در مدت زمان کمتری فرم می‌گیرند .

مقاله ی کامل لاغری با کراس فیت را مطالعه کنید .

در حالی که در بدن‌سازی میزان چربی سوزی کمتر است و فرم گرفتن عضلات در بازه زمانی بسیار طولانی شکل می گیرد . کراس‌فیت ورزشی است که در یک بازه زمانی کم می‌تواند بیشترین نتیجه را برای یک ورزشکار این رشته داشته باشد . در بدن‌سازی گرفتن تنها یک نتیجه برای ورزشکار ، زمان خیلی زیادی می‌طلبد .

اگر شک دارید که به سراغ کراس فیت یا بدن‌سازی بروید و نمی‌دانید کدام بهتر است با خواندن این مطلب حتما کراس‌فیت را انتخاب خواهید کرد . اگر از بدن‌سازی خسته شده‌اید و کار با دمبل و دستگاه شما را خسته کرده است می توانید به کراس فیت روی آورده و هیجان را تجربه کنید .

اگر هم بدن‌ساز هستید و به دنبال هیجان هم هستید می‌توانید به تمرینات فانکشنال کراس‌فیت روی آورده و روحیه خود را تقویت کنید . این تمرینات می تواند به پیشرفت شما در بدن‌سازی هم کمک کند .

در کل انتخاب کراس فیت یا بدن‌سازی قبل از هر چیزی به اهداف شخصی شما بستگی دارد.

اگر می‌خواهید صرفاً بدنی حجیم و عضلاتی بزرگ داشته باشید بدن‌سازی را انتخاب کنید اما اگر به دنبال یک ورزش هیجانی هستید کراس فیت برایتان مناسب است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *