فواید ماسک تمرین

فواید ماسک تمرین

استفاده از ماسک های تمرین چه فواید و اثراتی در بر دارد ؟

ماسک تمرین (training mask)، که در حقیقت تمرین در ارتفاع زیاد را شبیه سازی می کنند؛ فواید زیادی دارد.

با این وجود ممکن است که کارایی این ماسک ها دقیقاً آنچه که شما فکر می‌کنید نباشد.

ورزش در ارتفاع برای ورزشکارانی که شرایط بدنی خوبی دارند، مناسب است؛ زیرا انجام تمرینات ورزشی همراه با استفاده از ماسک های تمرین و شبیه ساز ارتفاع؛ شوک زیادی را به بدن وارد می‌کند و ممکن است ورزشکاران عادی تحمل چنین فشاری را نداشته باشند.

 

ماسک تمرین در حقیقت برای شروع، تمرین در ارتفاع حدود ۳ کیلومتری از سطح دریا را شبیه سازی می کند.

در نتیجه افرادی که مخاطب استفاده از این ابزار ورزشی هستند لزوماً باید ورزشکاران حرفه ای و نیمه حرفه ای باشند؛ زیرا تمرین در چنین شرایط ارتفاعی کار آماتور ها نیست .

امروزه استفاده از ماسک های تمرین در بین ورزشکاران بسیار پرطرفدار بوده، از این رو انواع مختلف این ماسک وارد بازار شده اند.

انواع جدید ماسک های تمرین طبیعتا نسبت به نوع پیشین آن، مزایای بیشتری دارد.

با توجه به گستردگی استفاده از این ابزار ورزشی در بین ورزشکاران، بر آن شدیم تا در این مقاله از سری مقالات وب سایت تخصصی داینامیک فیت، فواید ماسک تمرین را بیان کنیم.

فواید ماسک تمرین

تمرین در ارتفاع چه فوایدی دارد؟

ماسک های تمرین یا به عبارتی ماسک های شبیه ساز تمرین در ارتفاع (Elevation-simulating training masks)، با توجه به تحقیقاتی که بر روی فواید انجام تمرینات ورزشی در ارتفاع زیادی نسبت به سطح دریا در واقعیت صورت گرفته است؛ اختراع شده اند.

گواهی ثبت اختراع ایالات متحده ماسک تمرین و به رسمیت شناسی اثر مثبت آن بر ورزشکارن 

عمده ترین دلیل توجه ورزشکاران به تمرین در ارتفاع زیاد، این است که بدن به شرایطی که به هیپوکسی معروف است، عادت می کند.

هیپوکسی (hypoxia) شرایطی است که در آن، اکسیژن موجود در بافت های بدن کاهش می یابد. در این شرایط بدن برای تولید انرژی لازم جهت تمرین در شرایط کاهش اکسیژن، شروع به مبارزه می کند.

هیپوکسی، بدن را مجبور می‌کند تا با سطح پایین اکسیژن خود را وفق داده؛ و سازگاری فیزیولوژیکی زیادی با هدف افزایش کارایی سیستم های تنفسی، قلبی و عروقی و اکسیژن، یابد.

مزایای آموزش در ارتفاع زیاد شامل موارد زیر می باشد:

  • افزایش تعداد عروق خونی کوچک که اکسیژن را منتقل می کنند.
  • تغییرات مثبت قابل توجه در ساختار میکروسکوپی بدن و عملکرد عضلات.
  • افزایش ظرفیت ریه.
  • افزایش آستانه اسید لاکتیک.
  • افزایش تولید هموگلوبین و حجم گلبول های قرمز.
  • بهبود عملکرد عضلات در استخراج اکسیژن از خون.

به بیان مختصر می‌توان گفت که تمرین در ارتفاعات بالا با اکسیژن کم، به بدن شما کمک می‌کند که سلول‌های قرمز خون و هموگلوبین بیشتری تولید کند که در نتیجه باعث بهبود استقامت و ظرفیت تمرینی بدنسازی شما می گردند.

با این حال تمرین در ارتفاع با مشکلاتی نیز همراه است.

تولید ماسک های تمرینی و توجه مردم به فواید ماسک تمرین، در نتیجه  تمایل روز افزون جامعه ورزشکاران برای بهره گیری از تاثیر تمرین در ارتفاع بدون نیاز به تغییر محل زندگی خود است.

علاوه براین، انجام تمرینات ورزشی در ارتفاعات زیاد برای بسیاری از افراد خطرناک می باشد.

بگونه ای که متخصصین و کارشناسان بر این باورند که تنها قهرمانان و ورزشکاران حرفه‌ای باید ارتفاعات را برای تمرین انتخاب نمایند.

فواید ماسک تمرین

با وجود اینکه ضد و نقیض های بسیاری پیرامون مضرات و فواید استفاده از ماسک تمرین در حین ورزش بین برخی از افراد، زبان به زبان می گردد؛ اما حقیقت این است که فواید ماسک تمرین از مضرات احتمالی آن پیشی گرفته است.

۱- شبیه سازی هیپوکسی به شکلی متفاوت از حالت طبیعی

ماسک های تمرینی یا ماسک های شبیه ساز ارتفاع، برخلاف نام آنها، لزوماً تمرین در ارتفاعات زیاد را به صورت کامل شبیه سازی نمی کنند.

تقریباً غیر ممکن است که هیپوکسی یا دیگر اثرات تمرین در ارتفاع بالاتر از سطح دریا را با یک ماسک یا هر ابزار دیگری شبیه سازی کرد؛ زیرا با این کار، عملاً محتوای اکسیژن در هوا تغییر نمی کند.

طبق مطالعه ای که در آزمایشگاه تحقیقات عملکرد انسانی در دانشگاه تگزاس صورت گرفته است؛ ماسک تمرینی هیپوکسی را تحریک می کند اما برای این منظور از مکانیسم خاصی استفاده کرده که قبلاً هیچ تجربه و توضیحی پیرامون آن نبوده است.

امروز می دانیم که هیپوکسی در شرایط استفاده از ماسک تمرین، به جهت تنفس مجدد گاز دی اکسید کربن (CO2) موجود در ماسک، ایجاد می شود.

ماسک شبیه ساز ارتفاع، هیپوکسی را شبیه سازی می کند؛ اما، اصلی ترین فایده ماسک تمرینی چیز دیگری است.

بزرگترین مزیت این ابزار ورزشی آن است که استفاده مکرر از آن منجر به افزایش اکسیژن و تولید انرژی می شود؛ اما این فرایند از طریق هیپوکسی صورت نمی گیرد.

فواید ماسک تمرین

 

۲- تقویت عضلات تنفسی

ماسک تمرینی عضلات دستگاه تنفسی و دیافراگم شما را به گونه آموزش داده تا کارآمد تر از پیش عمل کنند.

به عنوان مثال دیافراگم افرادی که از بیماری آسم رنج می برند، در صورت استفاده از ماسک تمرینی به هنگام انجام ورزش‌هایی همچون بسکتبال، به خوبی تمرین داده می شود.

مجله علوم و پزشکی ورزشی (Journal of Sports Science and Medicine)، آزمایشی را برای مقایسه ماسک تمرینی و سایر روشهای معمولی آموزش عضلات تنفسی صورت داده است.

پس از یک دوره شش هفته تمرین اینتروال با شدت بالا، نتایج حاصله نشان داد که ماسک های تمرینی همانند تمرین در ارتفاع بالا عمل نمی کنند؛ اما مکانیسم عمل آن مشابه سایر ابزارهای آموزش عضلات تنفسی است.

هنگامی که از ماسک تنفسی استفاده می کنید، به سرعت احساس خواهید کرد که نفس کشیدن برای شما دشوار است.

اگرچه استفاده از این وسیله، میزان اکسیژن ورودی شما را تغییر نمی دهد؛ اما باعث می شود تا سادگی تنفس برای شما از بین برود.

با گذشت زمان و بعد از اینکه مقاومت ماسک تمرینی خود را افزایش داده و شدت تمرینات خود را بیشتر کردید؛ عضلات سیستم تنفسی تان قوی تر از هر زمان دیگری خواهد بود.

تمرین با استفاده از ماسک شبیه ساز ارتفاع نه تنها باعث افزایش استقامت جسمی و روحی شما می شود بلکه کنترل الگوی تنفس را در شما بهبود می بخشد.

تمرین با استفاده از ماسک تمرینی منجر به موارد زیر خواهد شد:

  • افزایش ظرفیت ریه
  • افزایش آستانه هوازی
  • استقامت بهتر قلبی و عروقی برای تمرینات با شدت پایین

۳- صرفه جویی در زمان

دیگر فایده ماسک تمرینی را میتوان صرفه جویی در زمان دانست؛ به خصوص برای تمرینات کاردیو.

احتمالا شما نیز مانند بسیاری از ورزشکاران، در هفته ساعت ها از وقت خود را صرف انجام تمرینات مختلف هوازی می کنید، این در حالی است که در صورت استفاده از ماسک تمرینی می‌توانید برخی از این تمرینات را کاهش دهید.

استفاده از ماسک تمرینی به شما کمک می کند تا تمرین شدیدتری را در مدت زمان کمتری انجام دهید.

همچنین در صورت استفاده از ماسک تمرینی به هنگام انجام تمرینات ورزشی، در صورتی که در حال آمادگی برای یک مسابقه ورزشی خاص هستید؛ دشواری مسابقه نیز برایتان بهتر شبیه سازی خواهد شد.

فواید ماسک تمرین

۴- افزایش تحمل بدن

افزایش تحمل بدنی در حقیقت ماحصل بهبود سیستم تنفسی بدن می باشد.

در طی انجام یک فعالیت بدنی شدید، هرچه آهسته تر نفس بکشید، تحمل بدن شما افزایش خواهد یافت. با این حال کنترل تنفس و آهسته نفس کشیدن در حین لحظات پر فشار تمرینی، کاری بسیار چالش برانگیز است.

فواید ماسک تمرین به شما کمک می کند که بتوانید با افزایش تحمل بدن خود نسبت به گاز CO2، تنفس خود را کنترل کنید.

دی اکسید کربن درون بدن باعث می شود تا نیاز به نفس کشیدن پیدا کنیم. هرچه سطح این گاز در بدن افزایش یابد، به صورت طبیعی نیاز به نفس کشیدن پیدا خواهید کرد.

اگر بتوانید تحمل بالاتری نسبت به دی اکسید کربن در بدن خود ایجاد کنید، کمتر از گذشته نیاز به تنفس پیدا خواهید کرد.

این را می‌توان یکی از فواید ماسک تمرینی دانست. ماسک تمرینی با افزایش مصنوعی سطح CO2 در بدن، به بدن شما آموزش می دهد که تحمل خود را در برابر تنفس افزایش دهید.

۵- بهبود استقامت بدن

ماسک تمرینی با قوی تر کردن ریه ها، قدرت تنفس شما را افزایش می دهد. با استفاده از این ابزار ورزشی به بدن خود یاد می‌دهید که از اکسیژن به صورت کارآمدتری استفاده کند.

می دانیم که اکسیژن برای ورزش های هوازی و بی هوازی بسیار مهم و کلیدی است.

میزان اکسیژن نقش بسیار مهمی در تامین انرژی مورد نیاز برای تمرین دارد. علاوه بر این، اسید لاکتیک را کاهش داده و سطح PH را تنظیم میکند. همه این موارد در کنار هم استقامت بدن را تعیین می کنند.

اگر قادر به تامین اکسیژن زیادی برای عضلات خود باشید؛ می‌توانید استقامت خود را بهبود بخشید. از دیگر فواید ماسک تمرینی می‌توان به همین افزایش و بهبود استقامت بدن اشاره کرد.

۶- سرعت بخشیدن به چربی سوزی

افزایش سرعت چربی سوزی را می توان یکی دیگر از مزایای استفاده از ماسک تمرینی دانست.

کاهش چربی بدون شک همواره یکی از مهمترین اهداف ورزشکاران بوده است.

این پدیده هنگامی اتفاق می افتد که کالری بیشتری بسوزاند. بهترین راه برای بهبود سوخت و ساز بدن و سوزاندن کالری بیشتر، انجام فعالیت های بدنی با شدت زیاد است.

ماسک تمرینی ابزاری مناسب برای افزایش شدت تمامی فعالیت های فیزیکی می باشد.

با استفاده از این ابزار به هنگام ورزش، کالری بیشتری خواهید سوزاند. نکته جالب توجه این است که حتی پس از این که تمرین شما به اتمام رسید نیز فرآیند کالری‌سوزی همچنان ادامه خواهد داشت.

۷- تقویت هسته بدن

در صورتی که در رشته های بدنسازی یا کراس فیت مشغول هستید، تقویت هسته بدن را می توان یکی از مهمترین فواید ماسک تمرینی برای شما دانست.

هسته قوی در بدن، به شما کمک می کند تا وضعیتی بهتر داشته باشید. همچنین می توانید وزنه های بالاتر را بدون خطر آسیب دیدگی انتخاب کرده و فرم بدنی زیباتری داشته باشید.

تقویت هسته بدن را می‌توان یکی از اثرات جانبی استفاده از ماسک تمرینی دانست.

با استفاده منظم از این وسیله ورزشی، دیافراگم شما تقویت می شود.

این عضله که دقیقا زیر ریه ها قرار دارد، به شما امکان می دهد تا هوای بیشتری را وارد بدن نمایید.

از این رو هنگامی که نفس خود را حبس کرده تا هسته بدن خود را ثابت کنید؛ می‌توانید فشار داخل قفسه سینه خود را بیشتر نموده و این به معنای پایداری بهتر است.

۸- آماده سازی ذهن

نکته آخر اینکه می‌توانید از فواید ماسک تمرین به عنوان ابزاری برای قطع ارتباط خود از محیط و تمرکز بر روی خودتان و به خصوص تنفس خود، استفاده کنید.

این مساله به شما کمک می کند تا یاد بگیرید که چگونه از سیستم تنفسی خود بهتر استفاده کنید.

مطمئناً داشتن ماسکی بر روی دهان و بینی بسیار ناراحت کننده و دشوار به نظر می رسد.

به خصوص اگر این دشواری با تنفس سخت همراه باشد. اما این بیشتر یک موضوع روانشناختی است تا جسمی.

اگر بتوانید از نظر ذهنی بر تمایل خود برای برداشتن ماسک تمرینی از روی صورت غلبه کرده و یاد بگیرید که چگونه با وجود چنین مانعی، تنفس کنید؛ ذهن شما در هنگام رقابت، برای غلبه بر هر مانعی آماده خواهد بود.

فواید ماسک تمرین

سخن پایانی

ماسک های تمرینی، امروزه طرفداران و منتقدین زیادی دارند.

با توجه به کاربرد روز افزون این ابزار ورزشی، در تیم نویسندگان وب سایت داینامیک فعالیت بر آن شدیم تا برخی از مهم ترین مزایای آن را برای شما عزیزان بیان کنیم.

اگر چه امروزه نقد بسیاری بر ماسک تمرینی وارد است؛ اما آنچه چه مسلم است این است که فواید ماسک تمرین بر مضرات آن فائق می آید.

امید داریم که همواره تن سالم و لبی خندان داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *