بدنسازی بهتر است یا trx

بدنسازی بهتر است یا TRX

TRX یا فیتنس؟

بدنسازی بهتر است یا trx ؟ می دانیم که وقت شما در باشگاه محدود است؛ از این رو مطمئنا به دنبال این هستید که بیشترین استفاده را از زمان ببرید.

با توجه به شهرت دو ورزش بدنسازی و تی آر ایکس، احتمالا شما نیز گاهی به این فکر افتاده باشید که کدام یک از این دو ورزش، اثرگذاری بهتری داشته، و انتخاب آن عاقلانه تر است.

از این رو این بار در تیم نویسندگان وب سایت داینامیک فیت، تصمیم گرفتیم که مقایسه جامعی بین دو ورزش بدنسازی و TRX داشته باشیم.

و جوابی برای این سوال مهم که بدنسازی بهتر است یا trx داشته باشیم .

برای رفع ابهامات و پاسخ به سوالات خود، در ادامه مسیر ما را همراهی کنید.

چرا تمرینات قدرتی مهم است؟

بدن، از عضلاتی تشکیل شده که به ما برای انجام کارهایی همچون راه رفتن، دویدن، پرش، و دیگر حرکت ها، کمک می کنند.

این عضلات با افزایش سن، ضعیف می شوند؛ و به همین دلیل، درصد چربی بدن با گذر زمان افزایش می یابد.

اینجاست که تمرینات قدرتی، اهمیت می یابند.

تمرینات قدرتی به شما کمک می کنند تا قدرت، انعطاف پذیری و تعادل بدن خود را بهبود بخشیده و تحلیل عضلات را که با افزایش سن رخ می دهد، کاهش می دهند.

علاوه بر این، این گونه تمرین ها باعث کالری سوزی شده و باعث می شود بدن همواره سالم باشد.

بنظر شما برای افزایش قدرت بدنسازی بهتر است یا trx ؟

بدنسازی بهتر است یا trx

معرفی ورزش تی آر ایکس TRX

بسیاری از افراد، با این تفکر که بدنسازی تنها راه ساخت عضله، سوزاندن چربی و در حالت کلی، تناسب اندام است؛ نسبت به انتخاب دیگر سیستم های ورزشی بی انگیزه می شوند.

اما حقیقت، چیزی فراتر از باورهای اشتباه این گونه افراد است.

ورزش تی آر ایکس با اثر گذاری بر روی بهبود قدرت، انعطاف پذیری و تعادل بدن، به صورت همزمان، محبوبیت بسیاری بین افراد کسب کرده است.

ورزش تی آر ایکس نخستین بار توسط نیروی دریایی آمریکا ابداع شد.

این ورزش را با نام تمرین معلق (suspension training) نیز می شناسند؛ زیرا همانطور که شما نیز احتمالا با آن بارها و بارها برخورد کرده اید، ابزار مورد استفاده در این ورزش دو رشته بند بوده و نحوه انجام حرکات به صورت معلق و تنها با تکیه بر این بند ها، است.

در انتهای بند TRX دسته هایی وجود دارد که نگهداری آن را ساده می نماید.

بند trx اساسا با کش های ورزشی تفاوت دارند ؛ کش ها با ایجاد مقاومت عامل تقویت عضلات را بوجود می آورند اما طناب تی آر ایکس از وزن خود شما نیرو میگیرد و این مهم ترین اصل در تمرینات این ورزش است

بند TRX

 بنا بر این همانطور که در بالا گفته شد مکانیزم اثر تی آر ایکس بر وزن بدن استوار است؛ بدین صورت که در حین انجام حرکات، از وزن خود و البته نیروی جاذبه زمین، بهره برده و قدرت، تعادل، هماهنگی و مفاصل خود را تقویت می نمایید.

در سال های اخیر، ورزش تی آر ایکس محبوبیت زیادی بین مردم کسب کرده است.

اما سوال اینجاست که آیا این ورزش، توانایی رقابت با ورزش قدیمی و پر طرفدار بدنسازی را دارد یا خیر؟

معرفی ورزش بدنسازی با وزنه  Weight Lifting

 

منظور از بدنسازی، به کارگیری تجهیزات وزن دار برای بهبود قدرت، پایداری و اندازه عضلات است.

در حین انجام تمرینات بدنسازی، هرچه وزن بالاتری انتخاب شود، تمرین سخت تر خواهد بود.

ابزاری که برای بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • دمبل  dumbbells
  • هالتر  barbells
  • کتل بل  kettlebells
  • دستگاه های بدنسازی  weight machines ، و غیره میباشد .

بر خلاف ورزش TRX که در آن از وزن بدن به عنوان وزنه استفاده می شود؛ در ورزش بدنسازی، وزنه های مختلف با وزن های گوناگون موجود بوده که به عنوان یک وسیله مقاومتی، برای تقویت و ساخت عضلات مورد استفاده قرار می گیرند.

دمبل و هالتر را می توان دو تا از پر کاربردترین ابزار ورزشی در بدنسازی دانست هر چند در سالهای اخیر به خاطر شیوع کرونا مردم به سمت دستگاه بدنسازی خانگی نیز گرویده شدند.

حالا سوال اصلی این است ورزش بدنسازی بهتر است یا trx ؟

وقتی که بدنسازی شامل ده ها دستگاه است ولی ورزش تی آر ایکس فقط از یک بند مختصر تشکیل شده است .

فیتنس یا trx

 

 

تی آر ایکس یا بدنسازی، کدام یک بهتر است؟

در عمل، ترکیب دو ورزش تی آر ایکس و بدنسازی برای شما بستر بسیار خوبی برای تقویت تک تک عضلات بدنتان، ایجاد خواهد کرد.

اما سوال اینجاست که اگر بخواهید یکی را انتخاب کنید؛ کدام یک برایتان مناسب تر است؟

ممکن است این پاسخ کمی کلیشه ای به نظر بیاید؛ ولی متخصصین بر این باورند که برای افزایش قدرت کلی بدن، هر دو ورزش به یک اندازه و به میزان قابل قبولی، موثرند.

تجربه نشان داده است که برای برخی افراد، بدنسازی تاثیر بهتری بر روی بدن داشته، و برای برخی دیگر TRX.

۱- عضلات هدف

همانگونه که پیشتر نیز بیان شد، ورزش تی آر ایکس عضلات را به صورت تکی هدف قرار نداده، بلکه بر روی گروه عضلات تاثیر می گذارد .

این درحالی است که بدنسازی، هر عضله را به صورت تکی تحت تاثیر قرار می دهد.

از این رو افرادی که تصمیم دارند یک عضله خاص را در بدن تقویت کنند، ورزش بدنسازی برای ایشان انتخاب مناسب تری است.

همچنین کسانی که در بخشی از بدن دچار آسیب دیدگی بوده و به همین جهت می خواهند یک قسمت خاص را، بدون درگیری بخش آسیب دیده، تقویت کنند؛ بدنسازی انتخاب بدنسازی در بیشتر اوقات عاقلانه تر به نظر می رسد.

۲- اثرگذاری بر هسته بدن

مطالعات و تجربه نشان داده است که TRX و ورزش های معلق، نسبت به بسیاری از تجهیزات بدن سازی، تاثیر بیشتری را بر روی تقویت هسته میانی بدن دارد.

عضلات هسته بدن، عضلاتی هستند که در بخش شکم و کمر واقع شده اند.

تقویت عضلات این ناحیه، برای حفظ تناسب اندام و حفظ تعادل مهم هستند.

از آنجایی که در تی آر ایکس، وزن بدن به عنوان وزنه مقاوم مورد استفاده قرار می گیرد؛ برای انجام حرکات TRX، ملزم به استفاده از عضلات شکمی و کمر خود به عنوان تکیه گاه هستید.

از طرف دیگر، حرکات بدنسازی عموما بر روی سطوح پایدار، مثلا نیمکت، انجام می شود.

از این رو تاثیر زیادی بر روی عضلات هسته بدن ندارد.

برای افرادی که به دنبال انتخاب یک سیستم تمرینی هستند که به آن ها کمک کند تا هم زمان، هم پایداری هسته میانی بدن خود را افزایش داده و هم عضلاتشان را تقویت کنند؛ ورزش تی آر ایکس انتخاب کاملا مناسبی است .

۳- میزان وزنه

انتقاد بسیاری از افراد از ورزش تی آر ایکس، به آن جهت است که نمی توان وزن را به عنوان عامل مقاوم، در آن افزایش داد (البته با تغییر زاویه ی بدن در ورزش تی آر ایکس میتوان فشار را کاهش و یا افزایش داد)

اما در ورزش بدنسازی به سادگی می توان پس از تقویت یک عضله خاص، وزنه را افزایش داده تا همچنان تاثیر گذاری بر روی عضله باقی بماند.

این تحلیل، درست است، اما اگر هدف شما حفظ تناسب بدن است، ورزش تی آر ایکس هم می تواند برایتان کافی باشد.

مقایسه دو ورزش TRX و بدنسازی از نگاه محققین

TRX، معروفترین و پر طرفدار ترین ورزش از بین تمرینات معلق است .

تی آر ایکس در ظاهر، نسبت به بدنسازی صدمات کمتری را به همراه دارد؛ زیرا این ورزش کاربردی تر بوده و گروه های عضلات بدن را درگیر می کند، نه هر عضله به صورت تکی .

محققان دانشگاه ایالتی میشیگان و دانشگاه ویسکانسین، طی تحقیقی به مقایسه دو ورزش TRX و بدنسازی پرداختند.

حرکت های انتخابی ایشان عبارت بودند از پرس سینه، اسکوات، لانجز، دد لیفت، پشت بازو، پلانک، و کشش همسترینگ.

هر یک از این حرکت ها هم در بدنسازی و هم در تی آر ایکس، قابل انجام می باشند.

در این تحقیق، تعداد ۵۴ فرد بالغ انتخاب شدند.

از داوطلبین خواسته شد تا حرکت های پرس سینه تخت، اسکوات و غیره را در ۵ ست و با بیشترین وزنه، انجام دهند.

بدین صورت، قدرت گروه های عضلانی مختلف بدن داوطلبین، سنجیده شد.

در روز بعد، به صورت تصادفی نیمی از داوطلبین برای انجام حرکت های TRX و نیم دیگر برای بدنسازی، انتخاب شدند.

این افراد موظف بودند ورزش ها را به مدت ۷ هفته انجام دهند.

محدوده سنی افراد در هر دسته، هم جوان (بین ۱۹ تا ۲۵ سال) و هم مسن (بین ۴۴ تا ۶۵ سال) بود.

پس از اتمام ۷ هفته، مجددا قدرت عضلات داوطلبین سنجیده شده تا مشخص شود که کدوم گروه در این مدت، عضلات قوی تری پیدا کرده اند.

این محققین، نتایج حاصل از تحقیقات خود را در جدولی مشابه زیر ارائه کردند.

در این جدول، درصد بهبود عضله بخش های مختلف بدن پس از ۷ هفته، برای هر دو ورزش تی آر ایکس و بدنسازی و برای هر دو محدوده سنی جوان و مسن، آمده است همچنین با کمی دقت بر روی ارقام میتوانید نتیجه بگیرید بدنسازی بهتر است یا Trx .

البته تحلیل را در ادامه برایتان شرح داده ایم .

درصد بهبود قدرت

قسمت پایین‌تنه بدن عضلات شکم عضلات کمر حرکت پل به سمت چپ حرکت پل به سمت راست
افراد جوان: TRX ۱/۱۳ ۵/۸۰ ۱/۳۱ ۱/۶ ۱/۱۵
افراد جوان: بدنسازی ۵/۲۶ ۹/۵۲ ۴/۹ ۱/۲۶ ۶/۱۵
افراد مسن: TRX ۳/۲۹ ۶/۱۳ ۱/۶۶ ۲/۳۲ ۴/۱۶
افراد مسن: بدنسازی ۵/۲۷ ۳/۲- ۷/۶۱ ۴/۲۰ ۹/۲۰

در حالت کلی، ورزش TRX نسبت به بدنسازی، اثرگذاری بهتری را بر روی بهبود تقویت عضلات از خود نشان می دهد.

با این وجود، نتیجه این تحقیق به صورت قطعی قابل استناد نیست.

چون در این آزمایش، تکرار ها و تمرین ها، محدود به موارد خاصی است.

در حالی که افراد با توجه به برنامه ورزشی خود، ممکن است هر حرکتی را با هر تکراری انجام دهند .

۱- در زمینه قدرت کلی بدن: هر دو ورزش موثر هستند. 

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفته و نتایج آن در مجله علوم و پزشکی ورزشی (Journal of Sports Science & Medicine) به چاپ رسید؛ هنگامی که سخن از تقویت عضلات به میان می آید، هر دوی ورزش های TRX و بدنسازی، به خوبی ظاهر شده و اثر مشابهی را بر روی بدن بر جای می گذارند.

در همان سال، مطالعه دیگری در مجله تحقیقات تناسب اندام (Journal of Fitness Research)، به چاپ رسید .

در این تحقیق هم گروه سنی جوان و هم گروه سنی میانسال، شرکت کرده بودند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که سن شرکت کنندگان بر روی اثر پذیری آن ها از این دو ورزش، تاثیر گذار است.

۲- در زمینه قدرت هسته میانی بدن: ورزش TRX پیروز است. 

نتایج تحقیق منتشر شده در مجله علوم و پزشکی ورزشی (Journal of Sports Science & Medicine) نشان می دهد که ورزش تی آر ایکس، تمرینات موثرتری را بر روی هسته میانی بدن، بدست می دهد.

در این تحقیق، محققان بر روی چهار حرکت ورزشی تی آر ایکس یعنی خارج ران پلانک (hip abduction in plank)، کشش همسترینگ (hamstring curl)، پرس سینه (chest press) و پارویی ۴۵ درجه (۴۵°row) آزمایش کرده؛ و مشاهده کردند که در این تمرینات در مقایسه با تمرینات مشابه آن در بدنسازی، میزان فعالیت عضلات هسته میانی بدن بیشتر است .

آیا ورزش تی آر ایکس برای شما انتخاب مناسبی است؟

TRX باعث می شود که گروه های عضلانی شما همگی با یکدیگر، و نه به تنهایی، فعالیت کنند.

بدنسازی بهتر است یا trx

از این رو، به ایجاد قدرت عملکردی در بدن شما کمک شایانی کرده، و در نهایت عملکرد شما را بهبود می بخشد.
اگر چه که گستره تمرینات تی آر ایکس برای همه گروه های سنی، بسیار وسیع است؛ ولی به جرأت می توان گفت که نسبت به ورزش بدنسازی، آگاهی درباره انجام کاملا صحیح حرکات در این ورزش بسیار مهم می باشد.
برای اینکه بتوانید تمرین های تی ار ایکس را به درستی انجام دهید، لزوما بایستی هسته میانی بدن شما از پایداری نسبی برخوردار بوده و مفاصل یکپارچه ای داشته باشید.
اگر عضلات بخش میانی بدن شما ضعیف است، بایستی پیش از شروع ورزش تی آر ایکس، نخست قدرت هسته میانی بدن خود را بهبود ببخشید.

اگر در ناحیه کمر یا در مفاصل خود، آسیب دیدگی جدی دارید، ورزش TRX انتخاب مناسبی برای شما نبوده؛ و احتمالا بهتر است بدنسازی را انتخاب کنید.

در هر صورت در این زمینه، مشاوره با یک فرد متخصص ضروری است.

سخن پایانی

در این مقاله، دو ورزش TRX و بدنسازی از جوانب مختلف و از نگاه محققین، با یکدیگر مقایسه شدند.

هر دو ورزش اثرگذاری قابل قبولی بر روی تقویت عضلات و بهبود تعادل بدن دارند.

با توجه به هدفتان از ورزش و با مشورت با مربیان متخصص، می توانید بهترین سیستم تمرینی را برای خود انتخاب کنید.

اگر به دنبال دستیابی به زیبایی سریع در عضلات خود هستید بدنسازی میتواند برای شما گزینه ی خوبی باشد .

اگر آماگی جسمانی و رشد متناسب عضلات برایتان مهم تر است ورزش تی آر ایکس میتوانید گزینه ی بهتری باشد .

هر چند که این تعاریف نسبی هستند ولی بدنسازی در افزایش هجم خیلی بهتر از تی آر ایکس عمل میکند .

ولی در رشد فاکتور های چابکی، انعطاف و هماهنگی که بشدت برای سلامتی مهم هستند ورزش trx خیلی بهتر میتواند آن ها را برایتان بهبود بخشد .

تیم داینامیک فیت همیشه در کنار شماست برای انتخاب این که بدنسازی بهتر است یا trx اگر به مشاوره های دقیق تر نیاز داشتید میتوانید از طریق همین پست، شبکه های مجازی و یا تماس مستقیم سوالتان را از ما بپرسید .

از این که این مقاله را خواندید از شما سپاس گزاریم .

 

8 پاسخ
    • پویا معینی
      پویا معینی گفته:

      سلام خدمت شما کاربر عزیز.
      لاغری شدن بستگی به این داره که شما چقدر چربی میسوزونید و تناسب اندام بستگی به تمرینات قدرتی شما داره .
      شما میتونید هم میتونید با بدنسازی و هم با تی ار ایکس به تناسب اندام برسید و برای لاغر شدن بهتره یک برنامه هوازی(تردمیل، دوچرخه) و یک رژیم غذایی مناسب در کنار ورزش خودتون داشته باشید .

      پاسخ
  1. Melika
    Melika گفته:

    سلام وقت بخیرکسی که اضافه وزن نداره وفقط میخوادعضلات شکمی روتقویت کنه یابه عبارتی شکم تختی داشته باشه کدوم یکی ازاین دوورزش بهتره

    پاسخ
    • پویا معینی
      پویا معینی گفته:

      سلام خدمت شما کاربر عزیز، میتونین از هر دو ورزش برای تقویت عضلات شکم بهره ببرین، اگر منظورتون عضله سازی هست بدنسازی میتونه براتون بهتر باشه، تا چند هفته ی دیگه یک برنامه ی ویژه برای تقویت عضلات شکم میخوایم بزاریم که با هر ورزشی میتونین انجام بدین و فرم عالی به شکمتون بدین پس ما رو دنبال کنین.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *