ایکس بادی

ایکس بادی

ایکس بادی ،ترکیب معجزه آسای تکنولوژی و ورزش :

ایکس بادی (Xbody) یکی از ورزش‌های مدرن بوده که هر روزه جای خود را در بین ورزشکاران بیش از پیش باز می‌کند. در ورزش ایکس بادی ، سرعت عضله‌سازی و چربی‌سوزی به کمک متد EMS و پالس‌های الکتریکی افزایش می‌یابد.

همین امر موجب گردیده که استفاده از این متد و در حقیقت ورزش ایکس بادی در بین افرادی که برای آنها نتیجه بخشی سریع حرف اول را میزند ، یکی از از روش‌های پرطرفدار باشد.

در این مقاله از سری مقالات وب سایت داینامیک فیت بر آنیم تا ورزش ایکس بادی را به شما همراهان همیشگی معرفی کرده و نکات ضروری پیرامون این متد جدید عضله‌سازی و چربی سوزی ، عنوان کنیم .

ایکس بادی

 

ایکس بادی چگونه ورزشی است ؟

امروزه شاهد آن هستیم که تکنولوژی تقریباً در تمامی بخش‌های زندگی بشری وارد شده است. این مسئله در بین ورزشکاران نیز به وفور دیده می‌شود ؛ چنانکه ابداع لوازم ورزشی گوناگون ، اثربخشی تمرینات ورزشی را سرعت و کیفیت بیشتری بخشیده است ؛ یکی از روش‌های نوین در این زمینه ، متد EMS می‌باشد .

در این ورزش از متد کاملا جدیدی استفاده شده و همانگونه که گفته شد باعث افزایش سرعت عضله‌سازی و چربی‌سوزی میشود.

ایکس بادی در حقیقت یک سیستم ورزشی است. در این سیستم ، فرد ورزشکار لباسی مخصوص پوشیده و به انجام ورزش می‌پردازد. این لباس که به لباس ایکس بادی معروف است، دارای الکترود‌ها و کابل‌هایی می‌باشد که پالس‌های الکترونیکی را به بدن انتقال می‌دهند.

امروزه روش‌های ورزشی زیادی ابداع شده که هر یک طرفداران خاص خود را دارد ، از جمله آن‌ها می‌توان به کراس فیت و تی آر ایکس اشاره کرد.

این ورزش نیز در زمره روش‌های نوین ورزشی به حساب آمده ، که افرادی زیادی را نیز در سراسر جهان به خود مشغول ساخته است.

نحوه اثرگذاری تکنیک EMS

EMS مخفف کلمه Electric Muscle Stimulation و به معنای تحریک الکتریکی عضلات است. همانگونه که از نام آن پیداست ، در این روش از طریق جلیقه مخصوص ایکس بادی ، پالس‌های الکتریکی به بدن وارد شده که این پالس‌ها سرعت عضله‌سازی را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد .

مکانیسم اثر روش مذکور بدین صورت است که با روشن شدن دستگاه ، فرکانس و جریان برق خفیفی به بدن ارسال می‌شوند . همزمان با ارسال این پالس ها ، فرد ورزشکار توسط مربی ورزش داده شده و به تمرینات مختلف عضله‌سازی و چربی‌سوزی می‌پردازد.

ارسال پالس از طریق جلیقه ایکس بادی باعث می‌شود که عضلات بدن که به هنگام ورزش‌های معمولی تنها ۴۰ درصد درگیر می‌شوند ، در طی انجام ایکس بادی بیش از ۹۰ درصد تحت تاثیر قرار گرفته ؛ همین مسئله باعث می‌گردد که انجام این ورزش در تنها ۲ تا ۳ جلسه ۲۰ دقیقه ای در هفته ، نتیجه‌ای معادل ۶ تا ۹ ساعت ورزش معمولی را به همراه داشته باشد .

 

عضله‌سازی با ایکس بادی

ورزش ایکس بادی باعث فعال شدن فیبرهای عضلانی در سطح بسیار گسترده می‌شود.

جذب زیاد فیبر‌های عضلانی قوی‌تر باعث می‌شود تا بافت‌های عضلانی رشد محسوس و قابل توجهی را تجربه کنند.

این اتفاق در همان جلسه اول رخ داده ؛ که این درحالی است که بدن همین پاسخ را در تمرینات سنتی در طی زمان ۶ تا ۸‍ هفته از خود نشان می‌دهد.

از آن‌جایی که طی تمرینات ایکس بادی ، چندین عضله به طور همزمان درگیر می‌شوند ، فشار روی مفاصل کم شده و در حقیقت عمده تمرکز نیرویی که فرد بدنساز وارد می‌کند، بر روی عضلات است ، این مسئله باعث می‌شود که ورزشکار با صرف یک انرژی واحد ، تاثیر چند برابری را بر روی عضلات خود تجربه کند .

نکته قابل توجه آن است که این تاثیر در مدت زمان کوتاهی خود را نشان داده ، از این رو به افرادی که نمی‌توانند زمان زیادی را در هفته صرف ورزش کنند ، و در عین حال صبر کافی برای دیدن ماحصل تلاش‌های خود در مدت زمان طولانی‌تر را ندارند ، تجربه ورزش ایکس بادی توصیه می‌گردد .

ایکس بادی

چربی‌سوزی با ایکس بادی

پالس هایی که از طرف دستگاه ایکس بادی (Xbody) بر بدن وارد می‌شود ، عضلات بدن را تحریک کرده و در حقیقت موجب تولید توده عضلانی بدون چربی می‌شود. همین مسئله باعث می‌گردد که پس از مدت کوتاهی شما ورزشکار محترم کاهش سایز را به صورت کاملاً محسوس تجربه کنید . علاوه بر این، تمرینات ایکس بادی باعث می‌شوند که متابولیسم بدن افزایش یابد . از طرف دیگر تاثیر این تمرینات پس از اتمام انجام آن ، خاتمه نیافته بلکه تا ۴۸ ساعت بعد ادامه دارد.

افرادی که به دنبال کاهش سایز و لاغری با روش ایکس بادی هستند ، می‌توانند با دو دسته تمرینات کلی به این مهم دست یابند ؛ تمرینات قدرتی و تمرینات هوازی.

در طی تمرینات قدرتی متابولیسم بدن افزایش یافته که در صورتی که این تمرینات با پوشیدن جلیقه ایکس بادی انجام گیرد ، افزایش متابولیسم تا ۴۸ ساعت پس از خاتمه ورزش ادامه می‌یابد. در نتیجه با رعایت رژیم غذایی، می‌توان تاثیر مطلوبی را در در زمان کوتاه بر روی بدن ببینیم.

دسته دیگر، انجام تمرینات هوازی حین دریافت پالس‌های EMS است. تمرینات هوازی موجب افزایش گردش خون و افزایش چربی‌سوزی می‌شود. همانند تمرینات قدرتی، تمرینات هوازی نیز در صورتی که حین دریافت پالس‌های انرژی الکتریکی از جلیقه ایکس بادی صورت گیرند ، اثربخشی بیشتری خواهند داشت.

 

مزایای استفاده از ایکس بادی

ابداع روش‌های نوین ورزشی طبیعتاً با مزایای بی شماری همراه است ؛ به طوری که ورزشکاران را مجاب کند روش معمول ورزش خود را ترک گفته و به سمت متدهای جدید سوق داده شوند .

ایکس بادی و به طور کلی متد EMS در دنیای ورزش و تناسب اندام ، یکی از تاثیرگذار‌ترین این روش‌ها می‌باشد.

در ادامه به اختصار برخی از مزایای استفاده از تمرینات ایکس بادی را بیان می‌کنیم :

  • نتیجه بخشی سریع: یکی از دلایل محبوبیت این ورزش ، اثر بخشی سریع آن است. در این روش تعداد بیشتری از عضلات و با شدت بالاتری، تحریک می‌شوند؛ در نتیجه تغییرات روی بدن شما در زمان کوتاه‌تری قابل مشاهده است.
  • فاقد عوارض جانبی: متد EMS عوارض جانبی برای بدن نداشته و همین مسئله باعث می‌شود ورزشکاران با آسودگی خاطر از این روش بهره ببرند.
  • افزایش قدرت بدن و تقویت عضلات: همانگونه که پیش از این نیز بیان شد، اولین و مهمترین اثر ایکس بادی، بر روی عضلات بدن می‌باشد. پالس‌های الکتریکی عضلات را تحریک کرده و موجب هماهنگی اعصاب و عضله و در نتیجه تاثیر پذیری عضلات عمقی‌تر در بدن به هنگام ورزش می‌شود.
  • کالری‌سوزی بالا: افرادی که به دنبال کاهش سایز و لاغری هستند عموماً اگر تاثیر ورزش را بر روی بدن خود در زمان کوتاه ببینند، انگیزه بالاتری جهت تلاش پیدا می‌کنند.

ایکس بادی شرایطی را برای شما فراهم می‌کند که در هر جلسه ۲۰ دقیقه‌ای تمرین، ۷۰۰ کالری و در طی ۴۸ ساعت بعد از آن، ۱۸۰۰ کالری بسوزانید. این مسئله در کنار افزایش سرعت عضله‌سازی بدن شما، باعث می‌گردد که کاهش سایز به طور محسوسی قابل مشاهده باشد.

  • عدم نیاز به انجام ورزش سنگین: پالس‌هایی که از جلیقه ایکس بادی به عضلات شما ارسال می‌گردد، در حقیقت در حکم یک نیروی کمکی بوده که نیاز عضلات را به انجام تحرک زیاد یا استفاده از وزنه‌های سنگین برای رسیدن به یک حد خاص از اثرپذیری، کاهش می‌دهد.

در نتیجه می‌توانید با استفاده از وزنه‌های سبک‌تر، تاثیری مشابه به کارگیری وزنه‌های سنگین را بر روی بدن خود مشاهده کنید.

مواردی که به عنوان مزایای تمرینات ایکس بادی بیان شد ، به صورت کاملاً کلی بوده که البته هر یک از آنها فواید بی‌شمار دیگری را به دنبال خواهد داشت. سایر مزایای که می‌توان برای این ورزش برشمرد عبارتند از جلوگیری از پوکی استخوان ، اصلاح فرم بدن حتی برای زنان پس از زایمان ایشان و اصلاح نحوه ایستادن، و کاهش فشار هنگام ورزش برای افرادی که بدن آنها آسیب دیده است.

ورزش ایکس بادی

آیا این ورزش خطرات جانبی دارد؟

امروزه روش‌های درمانی که با جریان الکتریکی صورت می‌گیرد، از جمله کم خطرترین روش‌ها بوده و برای رفع بسیاری از مشکلات جسمانی توصیه می‌گردند. از جمله پرکاربرد‌ترین آنها می‌توان به فیزیوتراپی اشاره کرد.

برخی از افراد بر این باورند که پالس‌های انرژی الکتریکی که در روش ایکس بادی به بدن وارد می‌شود به قلب آسیب می‌رساند. بایستی این نوید را به شما بدهیم که این پالس‌ها تنها عضلات اسکلتی رشته‌های بدن را فعال می‌کند و بر روی اعضایی همچون قلب هیچگونه تاثیری ندارد.

البته این روش نیز در صورتی که ناآگاهانه مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد.

مهم‌ترین عارضه‌ای که می‌توان برای ورزش ایکس بادی بر شمرد، این است که در صورتی که شدت پالسهای الکتریکی وارد بر بدن زیاد باشد، عضلات بیش از حد تحریک شده و در نتیجه بسیار سفت می‌شوند؛ که در نهایت این سفتی ممکن است باعث پارگی عضلات گردد.

سخن پایانی

ایکس بادی یکی از متد‌های به روز برای افزایش سرعت اثربخشی تمرینات ورزشی می‌باشد. در صورتی که به دلیل کمبود وقت، نسبت به انجام ورزش به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های زندگی، بی تمایلید، توصیه ما به شما این است که تمرینات ایکس بادی را تجربه کنید.

از منابع مهم ورزش ایکس بادی در جهان

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *