کراس فیت, مقالات ورزشی

مسابقات کراس فیت

مسابقات کراس فیت

چه چیزی باعث جذابیت مسابقات کراس فیت هیجان انگیز شده ؟

لعنتی! خیلی حال میکنم بدن ورزیده و باحال این ورزشکارها را می‌بینم؛ فکرش را هم نمی‌کردم که یک روزی من هم بتوانم شبیه این افراد بشوم. شما چی؟ به نظر شما چند سال زمان نیاز است که بتوانید وارد مسابقات ورزشی مثل کراس فیت، بدن‌سازی و…. بشوید؟
بدن‌های زیبای ورزشکاران آدم را حیرت زده می‌کند، من عاشق ورزشم، آن هم از نوع ورزش‌هایی که باعث می‌شود بدن انسان مثل کسانی که کراس فیت، فیتنس یا بدنسازی کار می‌کنند بشود.
اصلا من نظر شخصیم این هست که اگر کسی یک بدن فیت در جامعه داشته باشد، می‌تواند احترام بیشتری نیز از سمت باقی افراد معمولی جذب کند.
در چندسال گذشته من در بیشتر مسابقات شرکت می‌کردم، البته به عنوان بیننده و یا همیشه از تلویزیون این مسابقات را تماشا می‌کردم؛ یادم هست که حتی عکس آقای مرتضی صداقت هم که یکی از بهترین کراس فیترهای ایران هست را به عنوان بک گراند گوشیم گذاشته بودم تا هروقت که بدن زیبا و پشت کار ایشان را می‌بینم لذت ببرم و به خودم را نیز امیدوار کنم که من هم می‌توانم یک روزی شبیه ایشان باشم.
شغلی که بنده داشتم نویسندگی مطالب سایت بود ولی خب دوست داشتم از این دنیای نویسندگی بیرون بیایم و به دنیای ورزشی بروم.
همیشه حسرت این رو میخوردم که وای! چرا من نمیتوانم شبیه این افراد باشم؟ (راستش را بخواهید جواب این سوال را هم خودم میدانستم و آن هم این بود که هنوز ورزش کردن را شروع نکرده بودم که بخواهم شبیه این افراد باشم)
یک روز که آخر ماه هم بود تصمیم گرفتم بعد از دریافت کردن دستمزدی که کارفرما به من میداد در یک باشگاه ثبت نام کنم و هدفم این بود که بتوانم در مسابقات کراس فیت یا بدنسازی مقام خوبی را به دست بیاورم و بدنم را هم ورزیده و زیبا کنم.قهرمان مسابقات کراس فیت

 

چیزی که آینده من را میساخت :

قبل از این که در باشگاه ورزشی ثبت نام کنم یک مسئله‌ای برای من پیش آمد، آن هم این بود که واقعا در کدام یک از رشته‌های ورزشی باید ثبت نام می‌کردم؟ من از دو رشته ورزشی کراس فیت و بدنسازی بسیار لذت می‌بردم ولی باید یک هدف دقیق و معینی را برای خودم برنامه ریزی می‌کردم و این هدف باعث این میشد که من در یکی از آن‌ها شرکت کنم و موفق بشوم.
بدنسازی؟ یا کراس فیت؟ به کدام علاقه بیشتری داشتم؟ مسابقات کدام یک از این دو رشته ورزشی را بیشتر دنبال می‌کردم؟ سعی کردم درباره این دو رشته ورزشی کمی به صورت حرفه‌ای تحقیق کنم، ساعت‌ها در اینترنت دنبال تفاوت، مزیت و معایب کراس فیت و بدنسازی نسبت به یکدیگر جستجو می‌کردم و از مربیان زیادی هم سوال کردم؛ در آخر به یکسری از نتایج دست پیدا کردم که آن‌ها را برای شما هم به اشتراک می‌گذارم.
به بدنسازی عشق بورزم یا کراس فیت؟

یکی از نتایج خیلی مهمی که در تحقیقات به دست آوردم این بود که اگر میخواهم از راه خیلی سریع، یک بدن ورزیده و زیبا را برای خودم دست و پا کنم، بدنسازی میتواند کمک بسیاری به منی که عاشق بدن شش تیکه و زیبا هستم بکند.
اما یک نکته‌ای وجود داشت! بدنسازی نمیتوانست عضلات داخلی من را پرورش دهد یا از نظر سرعت، آمادگی جسمانی و… به من کمک زیادی کند، ولی در ورزش کراس فیت اصلی‌ترین موارد سرعت، استقامت و آمادگی جسمانی است که بر روی آن‌ها به صورت ویژه کار می‌شود.
بدنسازی میتوانست یک میانبر برای من باشد که به بدن عضلانی و زیبایی برسم ولی همه این عضلات به صورت خارجی در بدن من رشد می‌کرد.
من این را متوجه شدم که اگر به سمت ورزش کراس فیت بروم باید زمان زیادی را بگذارم تا بدنم به زیبایی رشد کند، ولی هر روز آمادگی جسمانی، سرعت و استقامت بیشتری را می‌توانم نسبت به بدنسازی به دست بیاورم و این مورد هم برای من خیلی مهم بود.

تصمیم کوچولوی من:

بعد از تحقیقات زیادی که انجام دادم انتخاب خودم را کردم و بر روی آن نیز برنامه ریزی‌های زیادی انجام دادم. شاید خودتان هم حدس بزنید.
من به سمت ورزش کراس فیت رفتم و اولویت اولم را که داشتن یک بدن زیبا بود را تبدیل به اولویت دوم کردم؛ سعی کردم آمادگی جسمانی و قدرت بدنی خودم را افزایش دهم و بعد از آن به فکر رشد عضلات در بدن باشم.
خیلی از دوستانم به دلیل این که هیچ اطلاعاتی از کراس فیت نداشتند به من می‌گفتند که اشتباه کردم به این رشته ورزشی رفتم ولی هدف من با هدفی که دوستانم در ذهن خودشان داشتند فرق می‌کرد. هدف من شرکت در مسابقات کراس فیت، بالا بردن قدرت و آمادگی جسمانی و رسیدن به عنوان فیت‌ترین مرد سال بود.
در ضمن کراس فیت جزو یکی از جدیدترین رشته‌های ورزشی در کشور نام برده میشد و در سال ۲۰۰۰ این رشته به ورزشکاران معرفی شد.
ولی خب همانطور که خودتان هم ممکن است بدانید، دوستان من دنبال زیبا کردن اندام‌های خود بودند که از این راه می‌توانستند دختران زیادی هم به سمت خود جذب کنند
به هرحال من تصمیم کوچولوی خودم را هم گرفتم و در یک باشگاه تخصصی کراس فیت ثبت نام کردم و خودم را هم آماده کردم تا با لوازم کراس فیت تخصصی آماده ی مسابقات کراس فیت شوم .
سوپرایز!!!مسابقات کراس فیت
کراس فیت یکی از رشته‌های ورزشی است که مربی هر روز به شما حرکات و تمرینات جدیدی را می‌دهد و شما از قبل برنامه ریزی برای آن‌ها ندارید و یک جورایی وقتی که به باشگاه می‌روید با سوپرایز مربی مواجه می‌شوید.
تمرین‌ها کاملا دست مربی هستند و بر اساس حرفه و تخصصی که هر مربی دارد می‌تواند بر اساس توانایی‌ها، وزن، سن و… هر روز به شما تمرین‌هایی ارائه بدهد که باعث بالا بردن قدرت و آمادگی جسمانی می‌شود.
از آن روز به بعد…..
خیلی خوشحال بودم که ورزش را به صورت حرفه‌ای، آن هم در رشته ورزشی مورد علاقه خودم شروع کردم. سعی کردم درباره کراس فیت و مسابقاتش اطلاعات بیشتری به دست بیاورم تا بتوانم در آن‌ها شرکت کنم. با مربی خودم صحبت‌های زیادی کردم و وقتی دید که من علاقه شدیدی به این ورزش دارم سعی کرد نگاه ویژه‌ای را به من داشته باشد و من را به صورت حرفه‌ای برای مسابقات کراس فیت پرورش دهد.
حدودا یک الی دو سال به صورت مداوم ورزش کردم و کم کم به خواسته‌های خودم هم رسیدم. از نظر قدرت جسمانی واقعا از تمامی هم باشگاهی‌های خودم حرفه‌ای تر بودم و بدنم نیز هر روز زیباتر از قبل میشد.
دوستانم بعد از دو سال از پشت کار و هدفی که داشتم بسیار شگفت زده شده بودند و من را به عنوان یک الگو برای خودشان در نظر گرفتند و حتی با دیدن من به سمت ورزش کراس فیت آمدند.
خیلی خوشحال بودم و تصمیم گرفتم که بعد از دو سال بالاخره تمریناتم را برای مسابقات شروع کنم.
در ضمن به دلیل شوق و اشتیاقی که داشتم به خواهرم نیز پیشنهاد این ورزش را دادم، شاید خودتان بهتر از من بدانید که کراس فیت مانند بدنسازی در خانم‌ها باعث ایجاد عضلات زخمت و زشت نمی‌شود و آمادگی جسمانی خانم‌ها را به خوبی می‌تواند افزایش دهد؛ پس این ورزش می‌تواند یک انتخاب واقعا عالی برای خانم‌های حرفه‌ای باشد که علاقه به ورزش کردن دارند، من میتوانم به آن‌ها قول دهم که ورزش کراس فیت همان چیزی هست که دنبالشان هستند.

کراس فیتر کی بودم من؟

خب امیدوارم تا اینجای مطلب خسته نشده باشید! چون تازه میخواهم شروع کنم و به شما نشان دهم که با چه روشی می‌شود وارد مسابقات کراس فیت شد و به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کرد؟
همانطور که گفتم بعد از گذشت یک الی دو سال من توانستم در رشته ورزشی کراس فیت کمی به هدف‌های خودم نزدیک‌تر بشوم و حتی دوستانم هم برای یک کراس فیتر شدن جنجالی دعوت کنم.
راستش را بخواهید کمی به من حسودی می‌کردند چون فکر نمی‌کردند که یک روزی این همه بتوانم خودم را پرورش دهم و از نظر قدرت جسمانی عملکرد خوبی را ارائه بدهم.
ولی خب از حسودی کردن آن‌ها نسبت به خودم لذت می‌بردم چون میدانستم زمانی که آن‌ها به من حسودی می‌کنند حتما دارم پیشرفت‌های زیادی هم میکنم.
از اصل مطلب دور نشویم… کجا بودیم؟کراسفیتر مسابقات کراس فیت
آها داشتم میگفتم که چه جوری می‌توانیم وارد مسابقات شویم؟ راستش را بخواهید من هم اطلاعات زیادی در رابطه به این موضوع نداشتم و فقط سعی کردم زمان برگزاری مسابقات را به همراه کارهایی که در مسابقات کراس فیت باید انجام داد را بدانم و بیشتر از مربی بسیار حرفه‌ای خودم کمک گرفتم.

نحوه برگذاری مسابقات کراس فیت :

همانطور که همه ما هم میدانیم، اولین مرحله طبق معمول ثبت نام کردن است، داخل ایران در هر شهر مراکزی وجود دارند که می‌توان با کمک آن مراکز در مسابقات ثبت نام کرد؛ به این نکته دقت کنید که هر شهر زمان و مکان مخصوص به خودش را برای ثبت نام دارد.
به طور مثال در شهر تهران، بوشهر، کرج و… هر کدام مکان و زمان مخصوص به خود را برای مسابقات دارند پس اگر به باشگاه میروید حتما از مربی خود برای مسابقات سوال کنید.
زمان دقیقی برای ثبت نام وجود ندارد پس حتما به مربی خود بگویید که می‌خواهید وارد مسابقات شوید تا زمان اصلی مسابقات کراس فیت را به شما اطلاع دهد
بعد از این که ثبت نام شروع شد، کارشناسان مسابقات با یکدگیر جلسه‌ای را برگزار می‌کنند که در آن‌ها نوع حرکات، تعداد Wod‌ها و… مشخص و تصمیم گیری می‌شود.
راستی Wod در کراس فیت به معنی یکسری از ترکیبات حرکاتی است که هر ورزشکار باید در مسابقات آن‌ها را به ترتیب انجام دهد و هرکسی که حرکات را زودتر به اتمام برساند و کمترین زمان را برای آن‌ها ثبت کند برنده مسابقه می‌شود.
این تصمیم گیری‌ها نیز بر اساس تعداد شرکت کنندگان تنظیم می‌شود و به دلیل این که نمی‌خواهند مسابقات مانند مسابقات کراس فیت شهرها یا زمان‌های قبل باشد سعی می‌کنند Wod ها را نسبت به یکسری از موارد تغییر دهند.

زمین مسابقات کراس فیت
در زمان برگذاری مسابقات که عمدتا به صورت Wod نیز است، یک نکته‌ جالب و البته شاید هم منفی برای کراس فیترها وجود داشته باشد.
آن هم این است هر ورزشکار یک داور مخصوص به خودش را در مسابقات کراس فیت دارد و با صدای بلند نیز حرکات شما را می‌شمارد و در صورتی که حرکتی را به اشتباه رفته باشید داور دوباره همان عدد شمارش خود را دوباره تکرار می‌کند؛ پس حتما باید آمادگی واقعا زیادی برای رفتن به مسابقات داشته باشید چون هر یک ثانیه‌ و شمارش تکراری داور، ممکن است نتیجه را به نفع رقیب‌های شما تمام کند.
حرکاتی که ممکن است دهن هر ورزشکاری را سرویس کند!
مسابقات کراس فیت واقعا به صورت نفس گیرانه و سخت برگزار می‌شود و دقیقا مناسب کسانی است که با سختی‌ها و نفس گیری‌های یک رشته ورزشی حال می‌کنند.
قبل از ورود به مسابقات شما باید کاملا آمادگی جسمانی زیادی را داشته باشید، ممکن است شما در بین تماشای هزاران بیننده قرار بگیرید و همین امر به شما استرس زیادی وارد کند، پس یک نکته‌ای که وجود دارد این است که باید بر روی استرس خود به خوبی کار کنید، چون استرس و ترس در ورزش واقعا می‌تواند کار دست یک ورزشکار دهد.
حرکاتی مانند اسکات، باتر فلای و جامپ باکس می‌توانند نفس شما رو بگیرند ولی اگر بتوانید به صورت حرفه‌ای این حرکات را در مسابقات بزنید حتما از رقیب‌های خودتان به صورت محسوسی جلو میفتید و می‌توانید عنوان فیت ترین مرد یا زن سال را به خود اختصاص دهید.

من چگونه از بین باقی افراد در مسابقات کراس فیت انتخاب شدم؟

زمانی که وارد مسابقات کراس فیت بشوید ممکن است تعداد زیادی شرکت کننده را مشاهده کنید که تعداد متغیری دارند، به طور مثال وقتی که من وارد مسابقه شدم حدودا ۲۰۰ نفر شرکت کرده بودند آن هم از شهرهای مختلف…
مسابقه در تهران برگزار شده بود پس حتما رقیب‌های سر سختی هم در مسابقه وجود داشتند.
در مسابقات کراس فیت از روش غربالگری ورزشکاران استفاده می‌کنند تا به نفر آخری که بتواند از بین ۲۰۰ نفر انتخاب شود عنوان قهرمانی بدهند.
در مسابقاتی که برگزار شده بود ۲۰۰ نفری که وجود داشتند باهم دیگر رقابت کردند و از بین این ۲۰۰ ورزشکار تنها ۳۵ تن از آن‌ها انتخاب شدند.
در دوره دیگر که حدودا بین یک روز الی یک ماه طول می‌کشد ۳۵ نفری که در دوره قبل جزو برترین‌ها بودند باهم رقابت می‌کنند و همین روش غربالگری تکرار می‎‌شود تا تنها یک نفر از بین همه باقی بماند.
شخصی که برنده می‌شود به آن عنوان فیت‌ترین مرد یا زن سال تعلق می‌گیرد و به دلیل این که اسپانسرهای زیادی نیز در مسابقات شرکت می‌کنند به آن یک نفر جوایز نقدی هم می‌دهند.

آیا میتوانم در مسابقات کراس فیت برنده بشوم؟

من از وقتی که وارد ورزش کراس فیت شدم این سوال در ذهنم بود که چه طور می‌توانم در مسابقات کراس فیت شرکت کنم و واقعا می‌توانم یک روزی قهرمان مسابقات بشوم؟

ممکن است هر کسی که وارد این رشته ورزشی شود هدف‌های زیادی برای خودش داشته باشد و قطعا یکی از آن‌ها قهرمانی در مسابقات است.
باید به شما بگویم که این مسابقات واقعا جدی هستند و نیاز به آمادگی جسمانی بسیار بالایی دارد. شاید یک الی دو سال طول بکشد که شما بتوانید به آن آمادگی و استقامت بالا برسید که بتوانید در مسابقات شرکت کنید پس تمام تلاش خودتان را در باشگاه و تمرینات بکنید و از مربیان حرفه‌ای این رشته کمک بگیرید تا بتوانید یک روزی عنوان فیت‌ترین مرد یا زن سال را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *