تی ار ایکس, مقالات ورزشی

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس چیست؟ آیا ممکن است بدن بر علیه خود عمل کند؟

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس چیست ؟

اینطور بگوییم ورزشی که در عین حال که با به کار گیری وزن بدن به عنوان وزنه، شما را به دوستی با خود سوق می دهد؛ اما در صورتی که حرکات آن به صورت صحیح اجرا نگردند ممکن است با آسیب هایی نیز همراه باشد.

در این مقاله می خواهیم مواردی را پیرامون فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس بیان کنیم.

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس

معرفی اجمالی ورزش تی آر ایکس:

امروزه ورزش تی آر ایکس/TRX را از پر کاربرد ترین لوازم بدنسازی و ابزار های آمادگی جسمانی میخوانند .

بسیاری از ورزشکاران معتقدند که TRX یک ورزش همه فن حریف و تمام عیار است. اما دلیل این همه محبوبیت چیست؟

فواید این ورزش چیست و چه مواردی را می توان به عنوان مضرات تی آر ایکس بر شمرد؟
تی آر ایکس را می توان یکی از ورزش های خلاقانه نام برد، ورزشی که تنها به کمک یک بند تی آر ایکس، به شما امکان انجام حرکات دشوار بدنسازی را می دهد؛ آن هم نه با در دست گرفتن وزنه های سنگین. بلکه تنها با جدال بر علیه وزن خود !
نقطه اصلی تمرکز ورزش تی آر ایکس/TRX بخش میانی بدن است . پس تعجبی ندارد که این ورزش بر لاغری و چربی سوزی اثر گذار می باشد.

فواید و مضرات تی آر ایکس:

تی آر ایکس/TRX نیز همچون هر ورزش دیگری، فوایدی منحصر به خود داشته؛ و البته در صورت سوء به کارگیری حرکات، مضرات و آسیب هایی را نیز به همراه خواهد داشت.
تی آر ایکس/TRX یکی از ورزش های استقامتی به حساب می آید و برای بانوان بسیار مناسب است !

تی آر ایکس برای بانوان چطور است ؟

در صورتی که ورزش تی آر ایکس را به صورت اصولی و زیر نظر فرد متخصص انجام دهید؛ حاصل آن عضلاتی فرم دهی شده، کاهش چربی های اضافی و در نهایت بدنی خوش فرم است.
اما از آنجایی که تمرینات تی آر ایکس ماهیتی بدون تکیه گاه دارند، تمریناتی پیچیده بوده و عمدتا بهتر است به عنوان اولین انتخاب برای افرادی که تصمیم به شروع ورزش دارند، در نظر گرفته نشود.

زیرا ممکن است این افراد نتوانند معیارهای مهم تنفس، تنش به وجود آمده در بند ها و موقعیت بدن را مطابق اصول رعایت کنند؛ و در نتیجه به بدن ایشان آسیب وارد شود.
تمامی نکات ذکر شده نشان دهنده این است که شناخت فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس/TRX برای ورزشکاران و علی الخصوص افراد مبتدی، بسیار مهم می باشد.

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس
ساخت عضله در کنارچربی سوزی؛ فواید ورزش تی آر ایکس:

ورزش تی آر ایکس/TRX فواید بسیاری دارد.

در این بخش به اختصار برخی از مهمترین ویژگی هایی که تی آر ایکس را به ورزشی پرفایده و محبوب تبدیل می کند، به اختصار بیان می کنیم.
برای آگاهی از فواید ورزش TRX، در ادامه با ما در وبسایت داینامیک فیت همراه باشید.
۱- تی آر ایکس، ورزشی برای همه
تی آر ایکس ورزشی از جنس مردم و برای مردم است. نکته جالب توجه پیرامون این ورزش این است که بین تمرینات مبتدیان و افراد پیشرفته، اصلاحات زیادی صورت گرفته؛ از این رو تمرینات TRX فارغ از سطح تناسب اندام شما، برای همه قابل استفاده است.
۲- بند تی آر ایکس، یکی از خلاقانه ترین ابزار های ورزشی
یکی از فوایدی که می توان برای ورزش تی آر ایکس بر شمرد، این است که تنها ابزار مورد استفاده در آن، بند مخصوص TRX است. این بند هم به سادگی قابل حمل و نقل است و هم انجام تمرینات ساده، متوسط و چالش برانگیز بسیاری را فراهم می کند.
در طول تمرین تی آر ایکس، می توانید طول بندها را تغییر دهید. بدین صورت دامنه حرکتی گسترده ای برایتان فراهم می گردد.
۳- تقویت بخش میانی بدن
تمرکز اصلی ورزش تی آر ایکس بر روی بر روی بخش میانی یا به عبارتی هسته بدن است. با کمک این تمرینات می توانید عضلات شکمی خود را به شکل زیبایی فرم دهی کنید. به هنگام صحبت از فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس، این مساله بسیار در خور توجه است.
۴- ورزشی با ریسک پایین
تحقیقات نشان می دهد که ریسک ورزش TRX از تمرینات بدنسازی با وزنه و دستگاه، کمتر بوده؛ و این ورزش، احتمال آسیب کمتری را به همراه دارد. با انجام تمرینات تی آر ایکس، در عین حال که قدرت بدنی خود را افزایش می دهید، بر روی انعطاف بدن نیز کار می کنید.
۵- ورزشی با عضله سازی بالا
یکی دیگر از فواید ورزش تی آر ایکس، عضله سازی(با تی آر ایکس) زیاد آن است. پاسخ هورمون رشد در طول تمرینات تی آر ایکس و پس از آن، مشابه سایر تمرینات مقاومتی و بدنسازی می باشد. از این رو این ورزش نیز به همان اندازه عضلات شما را تقویت می کند.
۶- چربی سوزی با یک ورزش استقامتی
کالری سوزی بالا، یکی دیگر از فواید ورزش تی آر ایکس است. این بدان معنی است که برای سوزاندن چربی اضافه در بدن خود، نیازی به صرف وقت بیشتر در باشگاه ندارید. با انجام تمرینات تی آر ایکس/TRX، هردوی فرایندهای چربی سوزی و عضله سازی برایتان رخ خواهد داد.
۷- صرف زمان کمتر و کسب نتیجه بیشتر
اگر شما نیز جزء آن دسته از افرادی هستید که فرصت زیادی برای ورزش نداشته و در عین حال برای دیدن نتیجه عجله دارند؛ ورزش تی آر ایکس برایتان انتخاب مناسبی است. تمرینات TRX می تواند در زمانی کمتر، اثری مشابه تمرینات بدنسازی با دستگاه را بر روی بدن شما و عضلاتتان بر جای بگذارند.

فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس

از نا آگاهی تا آسیب؛ مضرات ورزش تی آر ایکس

تی آر ایکس نیز همانند هر ورزش دیگری ممکن است با معایبی همراه باشد.

البته مضرات ورزش تی آر ایکس در صورت انجام ناشیانه حرکات و عدم شناخت کافی این ورزش، معنا پیدا می کنند. در ادامه این مقاله از سری مقالات آموزشی وب سایت داینامیک فیت، به بررسی برخی از مهمترین مضرات ورزش TRX می پردازیم.
۱- یکی از مهمترین معایبی که می توان برای ورزش تی آر ایکس نام برد؛ این است که انجام صحیح حرکات این ورزش به صورتی که حداکثر قدرت در آن دخیل شود، کاری دشوار است.

از این رو افراد مبتدی عمدتا بایستی مدت زمانی را صرف تنها یادگیری انجام صحیح حرکات کرده، تا بدین صورت حداکثر بازدهی را بر روی بدن خود مشاهده کنند.
۲- نکته منفی دیگر ورزش تی آر ایکس، این است که در حین تمرینات، میزان استفاده شما از پایین تنه نسبت به سایر مناطق، محدود است. برای اینکه در حین انجام تمرینات TRX، پاهایتان نیز تغییرات مناسبی را تجربه کند، بایستی زمان زیادی صرف کنید.
۳- حالت وی شکل (V) که بند مخصوص به هنگام انجام تمرینات تی آر ایکس، به خود می گیرد، یکی دیگر از معایب این ورزش به شمار می رود؛ زیرا این حالت باعث می شود که انجام حرکات دشوار گردد.
۴- آسیب احتمالی به مفاصل، یکی دیگر از مضرات ورزش تی آر ایکس به شمار می رود. TRX ورزشی است که طی آن انجام حرکات در حالت معلق صورت می گیرد. بدلیل موقعیت قرار گیری خاص بدن به هنگام انجام تمرینات تی آر ایکس، افرادی با قدرت بدنی پایین یا مفاصلی آسیب دیده، ممکن است دچار آسیب و درد شوند. از این رو توصیه می گردد که این دسته از افراد ، ورزش تی آر ایکس را به عنوان اولین ورزش، انتخاب نکنند.
۵- گرچه که تنها ابزاری که برای انجام تمرینات تی آر ایکس مورد نیاز است، بند مخصوص آن می باشد؛ اما قیمت این بندها بالا بوده و ممکن است بسیاری از افراد از عهده خرید آن بر نیایند. از این رو این ورزش جزء ورزش های گران قیمت محسوب می شود.
سخن پایانی
در این مطلب از سری مقالات وب سایت داینامیک فیت، به بررسی فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس پرداختیم. امید است که با اعلام نظرات و پیشنهادات خود، ما را در ادامه راه آموزش همراهی کنید.

منبع

منبع ۲

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “فواید و مضرات ورزش تی آر ایکس

  1. ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *