مقالات ورزشی

آموزش ورزش کردن با توپ جیم بال

آموزش ورزش کردن با توپ جیم بال

آموزش ورزش کردن با توپ جیم بال در خانه یا باشگاه چگونه است ؟

آموزش ورزش کردن با توپ جیم بال : در این مقاله می خواهیم نکاتی را در مورد تمرین و ورزش کردن با توپ جیم بال یا همان توپ پیلاتس بیان کنیم و نحوه ورزش کردن با این توپ ورزشی را به شما عزیزان آموزش بدهیم.

آموزش ورزش کردن با توپ جیم بال

در ادامه با آموزش ورزش کردن با توپ جیم بال همراه شما عزیزان هستیم.

توپ جیم بالتوپ جیم بال ( توپ سوئیسی یا توپ پیلاتس ) یک توپ نرم از جنس پلاستیک با قابلیت کشسانی بالا و قطر ۳۵ تا ۸۵ سانتی متر می باشد که امروزه برای تمرین کردن در منزل، باشگاه های ورزشی و همچنین مراکز توانبخشی برای کسانی که تحت درمان هستند بسیار کاربرد دارد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم برای افرادی که زمان رفتن به باشگاه را ندارند می تواند یک وسیله مناسب و کارآمد برای ورزش در خانه باشد.

توپ جیم بال در ورزش هایی مانند پیلاتس، یوگا و ورزش های مناسب تناسب اندام مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای ریکاوری و درمان بعد از مصدومیت و توانبخشی برای افرادی که دچار درد های مزمن در بعضی از اندام های خود هستند کاربرد دارد. البته باید این افراد توجه داشته باشند که زیر نظر پزشک معالج خود از این توپ ها استفاده کنند.

توپ جیم بال یا همان توپ پیلاتس وسیله ای سبک و با دوام است که می توانید به راحتی آن را با خود حمل کنید و در هر جایی که می خواهید با این توپ ورزشی تمرین را شروع کنید چرا که استفاده از این توپ ها بسیار راحت می باشد و نیازی نیست که شما حتما از یک مربی کمک بگیرید.

فواید توپ جیم بال :

این وسیله سبک و به ظاهر ساده فواید و کاربرد های فراوانی دارد که برخی از آن ها عبارت است از :

  • برای انجام حرکات کششی و ورزش های مخصوص شکم ( ورزش برای لاغری شکم با توپ ) از جیم بال یا توپ پیلاتس استفاده می شود.
  • استفاده از توپ جیم بال موجب تقویت عضلات اصلی از جمله شکم و پشت که ستون فقرات را حمایت می کند، می شود. باید به این نکته توجه کنید که عضلات اصلی برای انجام فعالیت های روزمره بیشتر از دیگر عضلات درگیر می شوند، به همین علت تقویت این عضلات به شما در انجام فعالیت های روزانه بسیار کمک خواهد کرد.
  • در ورزش های مربوط به تناسب اندام برای افزایش انعطاف و همچنین گرم کردن بدن قبل از شروع تمرین از این توپ ها استفاده می شود.
  • شما می توانید با استفاده از این توپ ها تعادل بدن خود را بالا ببرید چرا که وقتی بر روی توپ می نشینید برای حفظ تعادل از عضلات پشت و شکمی خود استفاده می کنید.

انجام حرکات ورزشی با توپ های جیم بال موجب بهبود و افزایش تعادل و توازن کلی در بدن می شود اما باید به این نکته توجه داشته باشید که برای بالا بردن آمادگی جسمانی بدن خود ابتدا از حرکات ساده تر شروع کرده و همچنین حین تمرین از تکیه گاه استفاده کنید .

به عنوان مثال هنگامی که می خواهید از این توپ برای اولین بار استفاده کنید توپ را به دیوار یا یک سطح مقاوم و محکم تکیه دهید تا تعادل و پایداری شما حفظ شود. توپ جیم بال یک وسیله بسیار کارآمد می باشد که افراد با سنین مختلف می توانند با داشتن این توپ ورزشی تمرینات متنوع و مفیدی را انجام دهند.

در ضمن قابل ذکر است که قیمت توپ جیم بال با توجه به کارایی که دارد و به نسبت دیگر ابزارهای ورزشی، مناسب می باشد.

 

سایز مناسب توپ جیم بال:

برای خریدن توپ جیم بال باید با توجه به قد خودتان ، سایز مناسب را انتخاب کنید چرا که توپ های جیم بال در سایزهای متفاوت در بازار عرضه می گردد.

در این مقاله شما را راهنمایی می کنیم که متناسب با قدتان بهترین سایز را انتخاب کنید :

  • سایز کوچک : عموما دارای قطر ۳۵ الی ۵۵ سانتی متر می باشد که برای افراد با قد ۱۵۵ الی ۱۶۷ سانتی متر مناسب است.
  • سایز متوسط : دارای قطر ۵۵ الی ۷۵ سانتی متر که برای افراد با قد ۱۷۰ الی ۱۸۵ سانتی متر مناسب می باشد.
  • سایز بزرگ : دارای قطر ۸۵ سانتی متر می باشد که برای افراد بالای ۱۸۵ سانتی متر مناسب تر است.

این توپ ها قابلیت انعطاف و تحمل وزن بالایی را دارند و اما اگر به مرور زمان بادشان کم شود، می توانید آن ها را با تلمبه مخصوص توپ جیم بال باد کنید.

آموزشی ورزش کردن با توپ جیم بال

 

آموزش ورزش کردن با توپ جیم بال به منظور لاغری :

  • توپ جیم بال یا همان توپ پیلاتس این قابلیت را دارد که به شما برای سوزاندن چربی های اضافی بدنتان کمک کند البته قبل از شروع انجام حرکات چربی سوز شکمی باید به نکات زیر توجه داشته باشید :
  • قبل از شروع به تمرین کردن با این توپ ها بدن خود را کامل گرم کنید.
  • بهترین و مهم ترین راه برای کاهش چربی های شکمی، پیروی از یک برنامه و رژیم غذایی مناسب است. در نتیجه در کنار انجام ورزش های چربی سوز حتما باید از یک رژیم غذایی متناسب با شرایط فعلی خودتان پیروی کنید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که اگر بعد از انجام تمرینات شکم با توپ جیم بال تقریبا به مدت ۲۰ دقیقه ورزش هوازی مخصوصا ورزش هوازی با قاعده اینتروال انجام دهید، حرکات بسیار موثرتر خواهند بود.
  • از انجام تمریناتی که تسلط کافی برای انجامش ندارید یا حرکاتی که موجب درد و آسیب می گردد اجتناب کنید.
  • اگر سابقه آسیب دیدگی شدید یا مشکل جسمی خاصی دارید حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  • افرادی که به تازگی شروع به انجام این گونه تمرینات می کنند به علت نداشتن تجربه کافی به هنگام انجام حرکات شکمی، فشار زیادی به گردن خود وارد می کنند در صورتی که برای انجام حرکات مخصوص شکم باید از عضلات بالای شکم کمک بگیرید و به گردن خود فشار وارد نکنید. البته پس از مدت کوتاهی عضلات گردن و شکم شما تقویت می شوند و دیگر به روی گردن خود هیچ گونه فشاری را احساس نمی کنید.
  • به افرادی که کمردرد خفیف دارند یا دارای گودی کمر شدید هستند توصیه می شود در حرکاتی که دو پا بالا می رود برای انجام این گونه تمرینات، تک تک پای خود را بالا ببرند و حرکت را انجام دهند.
  • هر حرکت را به صورت ۳ الی ۴ ست با تکرار ۱۵ مرتبه ای انجام دهید که باید پس از آسان شدن حرکات تعداد تکرار در هر ست را افزایش دهید.

 

در تصویر زیر چند نمونه از حرکات ورزشی توسط توپ جیم بال نمایش داده شده است :

آموزش ورزش کردن با توپ جیم بال

امیدوار هستیم که در مقاله آموزش ورزش کردن با توپ جیم بال اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *